Den søde juletid – også på jobbet

Julemåneden er en oplagt anledning for virksomheder til at påskønne medarbejdernes indsats med en gave – og selv små gaver kan have en stor effekt på humør og entusiasme.

Vibeke Skytte, direktør, Lederne Fold sammen
Læs mere

Jeg elsker julens mange gode og hyggelige traditioner – både i privatsfæren og i forhold til jobIivet. Men i denne søde juletid er det nu også dejligt forfriskende, når nisser, gaver og gode hensigter får et stænk ironi og humor.

For nylig så jeg en morsom reklamefilm for stormagasinet Harvey Nichols, hvor man ser en familiefar, en bedstemor, en ung fyr på et hospital og en lille dreng blive noget så slemt skuffede, når de åbner deres julegaver, som viser sig at være alt fra elastikker over tandstikker til en prop til vaskekummen. De glade givere af de beskedne gaver står ved siden af og nyder den flotte taske eller smukke kjole, de har købt til dig selv. Det politisk ukorrekte budskab fra Harvey Nichols er, at man i stedet for at købe dyre, fine gaver til andre skal bruge julegavebudgettet på at forkæle sig selv!

Selv om reklamefilmen er underholdende, vil jeg ikke gøre dens budskab til mit – tværtimod, faktisk, for jeg synes, at det er rigtig rart at forkæle dem, man holder af, og dem, man arbejder sammen med. I relation til sidstnævnte synes jeg således, at det er en fin tradition, når virksomheder her i december både giver medarbejderne en julegave og lægger hus til en julefrokost.

Med hensyn til julegaverne er det tanken, der tæller. Det er således ikke afgørende, om det er vinhandelens dyreste vin eller chokoladebutikkens fineste chokolade, der er årets gave – det handler mere om, at julegaven er en god anledning til at vise, at man sætter pris på medarbejderne og den indsats, de i årets løb har ydet. Det er min oplevelse, at gaverne kan have en stor, positiv effekt på de ansattes humør og entusiasme.

De senere år har der været en stigende tendens til, at firmajulegaver er blevet udmøntet i forskellige former for velgørenhed – eksempelvis kan jeg huske, at jeg sidste år læste om et firma, der i stedet for at give medarbejderne vin og delikatesser havde valgt at donere et beløb pr. medarbejder til Kræftens Bekæmpelse. Og den form for gaver er jo også rigtig sympatiske og vækker måske endda endnu større glæde hos modtageren end en termokande eller to pakker julekaffe?

Der er også virksomheder, som helt har droppet gaverne grundet økonomisk smalhals. Jeg har fuld forståelse for den ledelsesmæssige prioritering, som for en virksomhed på gravens rand måske ligefrem handler om at undgå fyringer frem for at give gaver. Men måske skulle man alligevel de pågældende steder genoverveje beslutningen ud fra devisen, at især hårdtarbejdende medarbejdere i økonomisk pressede virksomheder vil sætte ekstra stor pris på at få en anerkendelse for indsatsen – bare en lille én – og deraf følgende ekstra mod på at give den en ekstra skalle efter juleferien.

Når det gælder julefrokosterne, har jeg tidligere år på denne plads i klare vendinger opfordret ledere såvel som medarbejdere til at deltage i arrangementerne – og den opfordring vil jeg gerne gentage. De sociale arrangementer har stor betydning for det gode arbejdsmiljø og følelsen af team spirit på jobbet. Derfor synes jeg, at alle – også ledere – skal prioritere deltagelse i julefrokosten højt.

Selvfølgelig kan der være gode grunde til at takke nej til en firmajulefrokost – nogen, måske, fordi de ikke bryder sig om at indtage alkohol, andre måske fordi de har lagt private planer den pågældende dag. Til syvende og sidst er det den enkeltes suveræne afgørelse, men det er værd at huske, inden man melder afbud, at man selv afgør både mængden af alkohol, som ryger indenbords, og hvornår man vælger at sige tak for i aften.