Den nye kollega er hurtig, aldrig syg og aldrig på ferie

ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Har du tænkt tanken, hvordan du vil reagere, når din leder – og det ligger måske ikke så langt ud i fremtiden – kommer og præsenterer din nye kollega, som er en helt anden type end de medarbejdere, I normalt plejer at rekruttere? Hun har nogle af de samme kompetencer som dig, men hun er hurtigere til at løse opgaverne, og så er hun altid i topform og driftssikker døgnet rundet. Hun har ingen sygedage og intet behov for ferie. Og kompetenceudvikling er noget, der som oftest kan klares med en opdatering fra IT-afdelingen. Reaktionen vil nok være alt fra varm velkomst til meget stor skepsis.

Din nye kollega kunne være Erna. Erna er en robot, som det seneste års tid har arbejdet med kundeservice i Nordea Liv & Pension, hvor den løser sags­behandlingsopgaver, men det kunne også være en hvilken som helst anden kunstigt intelligent supercomputer. En robot med virtuelle kompetencer, der både kan organisere, strukturere, analysere og argumentere i en hastighed, hvor vi ikke kan være med.

Det, vi for år tilbage tænkte på som science fiction, er i dag virkelighed, og robotterne hører ikke længere kun til i produktionen – nu gør de også deres indtog ved skrivebordene.

Det kan måske virke som en skræmmende tanke, men med den udvikling, vi ser i dag, hvor medarbejdere søger og ønsker job, der er både udfordrende og udviklende, må det alt andet lige være positivt, at en robot kan overtage og dermed fjerne nogle af de mest kedelige og rutineprægede arbejdsopgaver.

Men det handler ikke kun om at kunne tilbyde attraktive job. Kundeservice og effektivitet er også et vigtigt parameter, og her kan en automatisering af processer også være medvirkende til, at vi som kunder i et forsikringsselskab, en a-kasse eller hos advokatfirmaet kan få svar på vores spørgsmål inden for ganske få timer, også selv om svaret måske skal kvalificeres af en »fysisk medarbejder«.

For et par dage sidste spiste jeg frokost med et par sagsbehandlere, og snakken faldt på en artikel fra Business.dk om førnævnte robot Erna. Sagsbehandlerne var som udgangspunkt positive over for brug af robotter, da de dermed ville kunne fokusere på mere komplicerede sager, og der ville blive mere tid til udviklingsopgaver.

Men de var også godt klar over, at med robotternes indtog ville der formentlig skulle ske en nedskæring i antallet af medarbejdere. For i sidste ende handler det ikke kun om fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere med spændende arbejdsopgaver, men også om at drive en forretning.

Det vil uden tvivl være udfordrende for mange medarbejdere, når den sags­behandling, de har håndteret i mange år, gradvist overtages af en robot. Men jeg tror nu ikke, at medarbejdere i første omgang skal være så forskrækkede.

Jeg tror på, at man skal se indførelse af robotteknologi lidt som indførelse af nye IT-systemer, hvor flere arbejdsopgaver løses via systemet, og de manuelle opgaver bliver færre og færre.

Man skal se det som en hjælpende hånd. Vi vil ikke blive erstattet af robotter fra den ene dag til den anden, men vi skal nok indstille os på, at der i rigtigt mange virksomheder vil blive sat projekter i gang i de kommende år med fokus på, hvordan vi kan arbejde smartere, og det er netop det, en robot kan være med til.

Men inden vi nu begynder at blive alt for bekymrede over alt det nye, skal jeg lige minde om, at mange af os allerede i dag gør brug af robotteknologi – for eksempel når vi beder Apples elektroniske assistent Siri ringe op på vores iPhone, eller når vi selv scanner vores varer i supermarkedet.

I vores jubel eller bekymring over ny teknologi er det til syvende og sidst vigtigt at holde fast i en vigtig kendsgerning: Robotter kan ikke erstatte os alle – der skal også være nogen til at oplære og programmere dem.

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne