Den menneskelige leder skal findes frem

Chr. Hansen lancerer nyt talentprogram for sine mellemledere, for at holde på de rigtige mennesker, uden at det koster en masse penge.

Her Jesper Allentoft, HR-Direktør i virksomheden Chr. Hansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trods krise og besparelser i det danske erhvervslandskab er det ikke det rigtige tidspunkt at spare på talentudviklingen. Det mener man i Chr. Hansen, der sidste uge lancerede et nyt talentprogram for de af sine mellemledere med størst toplederpotentiale.

»Målet er at forandre deres liv,« siger Jesper Allentoft, der er Executive Vice President, Stakeholder Relations i Chr. Hansen. Det er ham, der sammen med HR-chef Lisbeth Kirk har arrangeret ledelsesprogrammet, der ikke handler om ledelsesværktøjer, men om personlig udvikling. Og som ikke handler om teorier og kunstige cases, men om den konkrete hverdag og om navngivne personer.

»Alle laver lederudviklingskurser. Kunsten er at lave det sådan, at man lærer noget af det,« siger Jesper Allentoft.

»Det er ekstremt vigtigt at have fokus på talentudvikling, og det er også vigtigt i hårde tider. Det, vi demonstrerer her, er, at det kan gøres for meget små penge,« siger han. For det er ikke den store pengepung, Chr. Hansen har fundet frem:

Der er ikke hyret dyre konsulenter blandt underviserne er Chr. Hansens egen adm. direktør og folk i ledelsens netværk. Der er ikke lejet dyre konferencelokaler kurset foregår i hovedkvarteret i Hørsholm.

Selve kurset kan også ses som en alternativ strategi til bare at hælde i lønningsposen:

»Vi vil ikke ligge i toppen lønmæssigt. Så skal vi konkurrere på noget andet for at få de bedste folk,« siger Jesper Allentoft.

Penge eller udvikling

Og Chr. Hansen har gode erfaringer med at gøre medarbejdertilfredshed til et konkurrenceparameter. Siden Jesper Allentoft kom til Chr. Hansen i 2006, er en afdeling blevet frasolgt og cirka 350 medarbejdere skåret væk, så der nu er omkring 2.300. Men trods nedskæringerne er medarbejdertilfredsheden gået op, og samtidig er produktiviteten øget med 38 procent.

Det handler om ledelse, mener Allentoft: »Masser af undersøgelser viser, at man forlader sin leder, det er ikke en virksomhed man forlader,« siger Jesper Allentoft og tilføjer: »Hvis man skal være god til at holde på de rigtige folk, skal man være god på to ud af følgende tre områder: Enten skal man betale dem en masse penge eller sørge for, at de har nogle gode udviklingsmuligheder eller også skal du sørge for, at de har nogle gode karrieremuligheder,« siger Jesper Allentoft. Her har Chr. Hansen valgt at satse på de sidste to:

»Hvis du er god på to af de her områder, så klarer du dig, men det er ikke nok at være god på én. Det nytter ikke at have gode udviklingsmuligheder, hvis du ikke har nogen karrieremuligheder.« siger Jesper Allentoft.

Mere afhængige af nøglemedarbejdere

Det er ikke kun Chr. Hansen, der har valgt at satse sådan. En rundspørge til landets 1.000 største virksomheder, som Berlingske Nyhedsmagasin foretog tidligere på året, viste at halvdelen af virksomhederne har stort fokus på talent- og lederudvikling. Og på CBS mener professor Henrik Holt Larsen, at der er kommet større fokus på talentprogrammer i de danske virksomheder på trods af krisen, der kradser.

»Det er hårde tider, og man skærer ned og flytter aktiviteter til udlandet men det betyder også, at man bliver endnu mere afhængig af sine nøglemedarbejdere,« siger han og peger på en anden grund til at fastholde investeringerne i udvikling:

»Når der kommer bedre tider, kan folk godt huske, hvordan de blev behandlet, da det gik dårligt,« siger Henrik Holt Larsen. Sådan ser man også på det i Chr. Hansen, men der er også mere kortsigtede succeskriterier:

Målet er, at deltagerne om et år bliver vurderet som bedre ledere af både sig selv, deres egen leder og udvalgte medarbejdere. Og de forbedringer skal gerne have betydning for produktiviteten i Chr. Hansen.

Men Jesper Allentoft indrømmer, at der ikke er opsat noget håndfast mål for, hvordan talentprogrammet skal smitte af på bundlinjen.