Den globale medicinmand

Flemming Ørnskov har været leder i fem lande. Erfaringerne giver han videre i Berlingske Nyhedsmagasins artikelserie om global ledelse.

Flemming Ørnskov, Bayer Schering Pharma. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvorrdan tackler man ledelsesudfordringer, når man skifter den danske scene ud med den globale? Det har Berlingske Nyhedsmagasin besluttet sig for at udforske.

Vi begynder med at ringe til Esbjerg-drengen Flemming Ørnskov, der – når man ser bort fra Jan Leschly, som nåede toppen som chef for britiske GlaxoSmithKline – er en af de absolut højest placerede danskere i den internationale medicinalindustri.

Han har netop skiftet dagligdagen i New York ud med Berlin. Flemming Ørnskov er blevet global chef for de forretningsenheder hos Bayer Schering Pharma, der har med hjertekar-, lunge-, kvinde- og infektionssygdomme. at gøre. Disse enheder har cirka 10.000 medarbejdere og en omsætning på 6 mia. euro.

Inden vi fortæller om Flemming Ørnskovs meritter, lader vi ham selv berette en af de historier, der fortæller mere end store ord om de kulturelle forskelligheder, man som global chef skal forholde sig til.

Flemming Ørnskov var nemlig ved at komme galt af sted som chef i Tyskland.

En af hans tyske ledere var blevet forfremmet. Det indebar, at han kunne få en større bil. Ørnskov forstod ikke, hvorfor det dog optog ham så meget. Ej heller at han vandrede frem og tilbage på kontoret og talte om, hvorvidt det skulle være benzin eller diesel, om der skulle være læderindtræk, om der skulle være tonede ruder eller ej. Skulle det være en Audi eller en BMW? Selv interesserer Ørnskov sig ikke særligt for biler og foretrækker de offentlige transportmidler i Berlin, og egentlig undrede han sig over, at medarbejderen ikke valgte en mindre bil, der var billigere i drift og let at finde parkeringsplads til.

"Det er et eksempel på, hvordan jeg fejllæste situationen og nærmest fornærmede min medarbejder ved ikke at tage det seriøst. I Tyskland betyder biler og firmabiler ekstra meget, fordi det sender et signal om, hvilket niveau du har nået. Ved at jeg ikke tog det seriøst, var det næsten, som om jeg ikke var taknemlig for den indsats, han ydede."

Læs hele interviewet i Berlingske Nyhedsmagasin 14. maj