Den første er den sværeste

Sanna Suvanto-Harsaae, er bestyrelsesmedlem i syv store virksomheder fordelt på fire lande. Hun mener ikke, at det er svært at være eneste kvinde i bestyrelsen ”Det sværeste er at få den første kvinde ind.”

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

41-årige finsk-danske Sanna Suvanto-Harsaae har oplevet både pinlige episoder og det ufrivilligt morsomme i sin tid som kvindelig administrerende direktør.

”Ind imellem har det været værre for mine mandlige direktører, der er blevet krydsforhørt om, at de har fået en kvinde som chef. Og jeg har til møder med topchefer blevet taget for at være sekretæren, mens mine underordnede er blevet set som mine chefer. I de situationer har jeg pænt skænket kaffe, indtil vi satte os ved forhandlingsbordet. Det har ofte givet mig et bedre udgangspunkt i forhandlingerne.”

Sådan er det ikke længere. Sanna Suvanto-Harsaae er for nylig stoppet som administrerende direktør for Reckitt Ben­c­kiser Scandinavia, verdens største producent af husholdningsartikler som Finish/Neophos, Vanish og Veet.

I stedet vil hun koncentrere sig om bestyrelsesarbejde de kommende tre til fem år. I øjeblikket har hun syv poster, fordelt på to danske og tre svenske selskaber samt et tysk og et finsk selskab. Derudover er hun bestyrelsesformand for de to danske, Babysam og Sunset Boulevard.

”Flere af dem ejes af kapitalfonde, og rent bestyrelsesmæssigt kan det være en fordel,” mener hun.

Fokus på kompetencer: ”Når bestyrelsen i en kapitalfondsejet virksomhed sammensættes, ser man næsten udelukkende på kompetencerne. Pengene i virksomheden skal arbejde optimalt, og der skal skabes resultater i løbet af fem til ti år. I mine bestyrelsesarbejder skal jeg tilføre virksomhederne ekspansion eller turnaround på et strategisk niveau. Bestyrelsesmedlemmer til sådanne opgaver bliver oftere og oftere fundet af executive search-virksomheder frem for blandt the old boys’ network. Man vil ganske enkelt have de bedste,” konstaterer Sanna Suvanto-Harsaae.

Det generer hende ikke, at hun er den eneste kvinde i flere af de bestyrelser, hun sidder i.

”Det sværeste er at få den første kvinde ind. Den næste skal nok komme, hvis den første har kompetencerne.”

“Har bestyrelsen tidligere kun været mænd, skal de lige vænne sig til, at nu er der også en kvinde. I de bestyrelser, jeg sidder i, har det været en større kulturel udfordring for mændene end for mig. Det handler om tilvænning. Når man først tager fat på arbejdet, skal man fungere som et team og bringe virksomheden videre.”

“I bestyrelsen for det tyske ingrediensselskab Symrise, der omsætter for cirka 9 mia. kr., er vi alle Des, men da de ikke kunne udtale mit efternavn, sagde jeg, at de måtte kalde mig Frau Sanna. Og jeg kan sagtens være med, når man taler om fodbold og formel 1. Det første har jeg selv spillet, og i det sidste er finnerne blandt verdens bedste.”

Det er enten-eller: I sit seneste toplederjob hos Reckitt Ben­ckiser havde Sanna Suvanto-Harsaae to bestyrelsesposter.

”Min ambition er muligvis at vende tilbage til en toplederpost på et højere niveau, end den jeg forlod, fordi bestyrelsesarbejdet giver mig en ny indsigt i flere brancher og dermed flere muligheder. Man skal være opmærksom på, at man i de fleste bestyrelser binder sig for mindst tre år, når man siger ja til at indtræde. Samtidig skal man lægge kræfter i at lære virksomheden at kende og gå den igennem, så man også får hilst på lederne og nøglemedarbejderne.”

Sanna Suvanto-Harsaae understreger, at det er vigtigt at have international ledelseserfaring for at få bestyrelsesposter. Hendes egne erfaringer har hun fået i Procter & Gamble.

”Uden det er det svært at blive valgt ind.”

Faktaboks 1
Sanna Suvanto-Harsaae er 41 år og har en BA i afsætning, markedsføring fra Lunds Universitet. 1991-97: Brand manager, Procter & Gamble, Norden og Tyskland. 1998-01: European marketing manager, Procter & Gamble Prestige Beauty, Tyskland og Schweiz.

2001-04: Direktør for marketing og forretningsudvikling, Synoptik.

2004-08: General manager Scandinavia, Reckitt Benckiser Scandinavia, Danmark.

2008-: Bestyrelsesformand for danske Babysam og Sunset Boulevard, bestyrelsesmedlem i tyske Sumrise, svenske Duni AB, Jetpak AB og Candy-King samt finske Paulig.

Kvinder på vej - og på toppen
Attraktive kvinder

Aase Hoeck, headhunter fra Karrierekvinde.dk siger, at debatten om kvindelige bestyrelses­medlemmer har haft effekt. Hun har over 250 kandidater med ledelses- og bestyrelses­erfaring i sin database. Dem kigger virksom­hederne flittigt i. ”Der er mange flere søgninger i vores database efter bestyrelseskandidater end søgning efter ledere. Det siger noget om interessen fra mindre og mellemstore virksomheder, som er vores primære fokusområde.”

64 danske kvinder er i dag repræsenteret i norske, børsnoterede selskabers bestyrelser. Aase Hoeck arbejder i øvrigt med en norsk headhunter om at finde egnede kandidater til mindre og mellem­store virksomheder i Norge.

Fra forkontor til chefstol

Anette Troelsen, afdel­ingsdirektør i Jyske Bank fremhæves som en af de ny ledere i Jyske Bank, hvor man: “Kigger på kvali­fikationerne, ikke på køn, når vi udnævner medarbejdere,” som det hedder på bankens hjemmeside. Her lyder det også: ”Kommende ledere uddannes i såkald-te udviklingshuse, og her er kvinderne efterhånden i overtal”. I Jyske Banks koncerndirektion er der endnu ingen kvinder – ej heller blandt de seks aktionærvalgte i bestyrelsen. Blandt bankens tre repræsentantskaber, er der 25 kvinder ud af 126. Der er dømt overarbejde til ordførende direktør Anders Dam og bestyrelsesformand Sven Buhrkall, hvis de skal opfylde målene inden for en rimelig årrække.

Kvindelige ledere trænes i gennemslagskraft
Ledere på topplan har gjort det længe - taget privatundervisning i personlig frem- træden.

“Nu er træningen nået 2. og 3. niveau i organisationerne. Navnlig de yngre kvinder ønsker mere synlighed - at brænde bedre igennem med deres budskaber ved præsentationer i ledelsesgrupper, hos kunder eller medarbejdere,” siger performance coach Dorthe Elsebet, der er uddannet operasanger.

Hun har oplevet en markant stigning i henvendelser fra virksomheders HR - afdelinger, der ønsker at hjælpe yngre kvindelige ledere videre ved at styrke deres formidlingskompetencer. De betaler gerne 15.-20.000 kr. for konsultationerne.

“Virksomhederne bakker op om det kvindelige lederpotentiale, siger Dorthe Elsebet.

Flere af dem, der har fået træning hos Elsebet, er avanceret eller har skiftet til en højere stilling i andre virksomheder.