Den digitale mælkemand

Nye teknologier som tingenes internet ændrer alle produkter. Selv noget så basalt som mælk.

Foto: Henning Bagger. Internet of Things hos Arlas hovedkvarter i Aarhus. Digital Business Development Manager Oliver Repenning (i blå trøje) og en del af hans team der skal udvikle "Den digitale mælkemand".
Læs mere
Fold sammen

Hos Arla arbejder digital business development manager Oliver Repenning og hans team på at forberede mejerivirksomheden på en langt mere digital forbrugerfremtid.

Om tre uger arrangerer Arla eksemeplvis et såkaldt »hackathon«. Det er en tradition fra IT-verdenen, hvor kvikke, hovedsageligt unge, hoveder mødes for at løse problemer og vinde præmier. Arlas udfordring for de kvikke IT-hjerner er »Den digitale mælkemand«. Det vil sige et bud på detailhandel og Arla om fem år.

»De vigtigste drivere i den sammenhæng er teknologi og forbrugeradfærd. Hvad kommer det til at betyde for vores forretning, og hvad er mulighederne?« forklarer Oliver Repenning.

Deltagerne i udfordringen bliver en broget flok, og det er meningen.

»Det kan være en ingeniørstuderende, der går i dybden med intelligent packaging, eller en cand.merc.er, der arbejder med forretningsmodeller. Det allerbedste ville være, hvis de arbejdede sammen,« siger Oliver Repenning.

Han mener, at sådanne invitationer til inspiration udefra er afgørende for virksomheder i dag.

»Vi kommer ikke til at opfinde det hele indefra. Teknologien udvikler sig langt hurtigere, end hvad vi selv kan følge. Selv om vi får styr på én model, kan der være 19 andre, vi ikke har forstået.«