Debat: Er det ok, at den nye leder ikke har tid til sit personale?

Som ny leder er der rigtig mange nye områder at sætte sig ind i. Det kan derfor være svært at få tid til at lede personalet.

Modelfoto: Colourbox
Læs mere
Fold sammen
Tid. Tid. Tid. Som ny personaleleder er der nok at rive i. Specielt i starten, hvor det gælder om at lære strukturen i virksomheden godt at kende. Men hvad skal den nye leder gøre, hvis der ikke er tid til at lære medarbejderne at kende?

Det er emnet i Ugens Dilemma. Emnet handler om ny chef for otte medarbejdere, der har haft stillingen i tre måneder uden at have haft tid til at få en snak med de medarbejdere, som han/hun er chef for. Spørgsmålet er, hvad chefen skal gøre for at få en god dialog med dem.

Ledernes Hovedorganisation står bag det ledelsesmæssige problem, der går ud på at sætte sig i chefens sted. I Ugens Dilemma kan du overveje, hvad du ville gøre, hvis du var chef. Du kan deltage i afstemningen og deltage i debatten ved at skrive dine kommentarer i nedenstående boks. I næste uge kan du læse, hvad de andre læsere mener om emnet.

Ugens Dilemma

Du er rekrutteret udefra til en stilling som chef for otte medarbejdere. Stillingen var ledig i et halvt år, inden du kom. Der er nu gået godt tre måneder, og du har nærmest været ”flyvende”, idet din nærmeste chef har haft travlt med at introducere dig til dine mål, opgaver, lederkolleger og eksterne samarbejdspartnere. Mange vil desuden gerne holde møder med dig så vel i som uden for huset.

Du føler, at du har forsømt din personaleledelsesopgave i de tre måneder. Du kan imidlertid godt se, at du er nødt til at bruge en masse tid på at komme ordentligt ind i opgaverne og møde dine kolleger og samarbejdspartnere. Nu frygter du, at du får temmelig svært ved at opbygge en ordentlig relation til medarbejderne.



Kilde: Ledernes Hovedorganisation / www.lederne.dk