De første 100 dage som ny leder afgør alt

Mange ledere i nye stillinger støder på problemer i løbet af de første 100 dage. Ved at lægge en personlig plan og udnytte perioden optimalt kan man lettere komme godt igennem perioden.

I min rolle som HR-chef har jeg set rigtig mange situationer, hvor vi som virksomhed gjorde alt, hvad vi kunne, for at vælge den rigtige til et lederjob. Alligevel gik det ikke, forklarer Jan Bergh. Foto: Claus Bech Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kontrakten er skrevet under, og CVet kan prydes med en lederstilling. Men hvis du skal blive i den, er det altafgørende, at du ved, hvad der skal til for at få succes i chefstolen. For når du siger ja til det næste lederjob, er din karriere på spil.

Sådan lyder budskabet fra konsulentfirmaet Center for HR, der sammen med brancheorganisationen Lederne har sat fokus på danske lederes første 100 dage i chefstolen. Mange nye ledere knækker nemlig nakken i den nye stilling, allerede inden de første 100 dage er gået.

»Man skal tage den første tid som leder meget alvorligt og tage ansvar for sin egen introduktionsfase. Hvis man knækker inden for de første 100 dage, har man skadet sin karriere betydeligt. De referencer, man får, når man får en høj stilling, kan blive et problem i fremtidige ansættelsessituationer, hvis man har fejlet allerede fra begyndelsen,« siger Jan Bergh, der er seniorrådgiver hos Center for HR.

 

Flere studier fra USA, blandt andet fra Center for Creative Leadership, peger på, at 40 procent af alle nye ledere knækker nakken i løbet af de første tre måneder. Jan Bergh vurderer, at tallet i Danmark er lavere, men at det stadig er omkring 30 procent, der oplever problemer i løbet af de første 100 dage. Og det gælder ikke kun de uerfarne ledere, men også dem med flere lederstillinger på papiret.

Læg en plan

De første 100 dage er en kritisk fase, som ledere skal være opmærksomme på, mener Jan Bergh.

Han har selv haft flere lederstillinger i virksomheder som SOS Børnebyerne, Dansk Shell og Politikens Hus, og han har været med til at ansætte flere end 800 personer. Nu arbejder han hos Center for HR, hvor han blandt andet arrangerer kurser, der ruster ledere til de første 100 dage i samarbejde med Lederne, fordi netop den periode er meget vigtig.

Det er nemlig en prøveperiode, hvor virksomheden er parat til at investere tid og dermed også penge i den nye leder. Hvis man ikke sørger for at bruge denne periode til at skabe sig viden og erfaring, bliver man ikke i stand til at skabe resultater, når de tre første måneder er gået, og virksomheden forventer det, mener han. Derfor skal man som leder i en ny stilling gøre sig det klart, hvad det er, man vil have ud af sine første 100 dage.

»Man skal lægge en plan og tænke over, hvad det er, man gerne vil i den nye stilling. Man kan nemlig undgå at fejle ved at forstå sig selv og erkende, hvem man er, og hvad man kan,« siger Jan Bergh og tilføjer, at det er vigtigt at gå ydmygt ind til det nye job:

»Det kan godt være, man har en flot karriere bag sig, men lad være med at tale ned til folk og have en arrogant stil. Det er langt vigtigere at huske at lytte og tage bestik af, hvad det er for en virksomhed, man er kommet til. Man skal lade være med at tage store beslutninger eller gå efter hurtige sejre,« siger han.

Start 100 dage før jobskift

Krister Ekstrøm er direktør i organisationen Ledernes kompetencecenter. Han fortæller, at der er nye ledere, der kommer til dem, fordi de løber ind i problemer, og at de hos Lederne gør meget for, at det skal gå de nye ledere godt.

»Vi har bestemt medlemmer, der løber ind i udfordringer i begyndelsen efter et jobskifte. Der er alt for store omkostninger forbundet med, at en leder fejler i sit nye job. Det er en unødvendig omkostning for virksomheden, de ansatte og ikke mindst lederen selv,« siger Krister Ekstrøm.

Han forklarer, at mange ledere begår den fejl, at de har travlt med at afslutte deres tidligere job og måske skal lave en plan for deres kommende afløser. Derfor glemmer de at sætte sig godt ind i det job, der venter forude.

»Man skal helst begyndte med at forberede sig 100 dage før de første 100 dage. Hvis man først begynder på sin ansættelsesdag, er man allerede bagud i sit nye job. Det er vigtigt at have fokus på kommunikationen og at få sat det rigtige hold af medarbejdere, og før de første 100 dage er slut, skal man også have et bud på en retning fremover,« siger Krister Ekstrøm.

Som tommelfingerregel regner man inden for HR-kredse med, at det koster en virksomhed en million kroner at få en ny topleder ind, hvis den forrige ikke klarer sig igennem sine første 100 dage, fortæller Jan Bergh.