De digtale talenter: Her fejler digitaliserings-ivrige virksomheder oftest

Digital omstilling og digital vækst er buzzwords, som i dag bliver flittigt brugt i alle brancher. Men hvad er egentlig vigtigt, når virksomheder skal tænke digitalt? Det var på dagsordenen i Berlingske Business Talent 100-netværk.

Temaet for fredagens Talent 100-netværksmøde var, hvordan man skal håndtere digitalisering i en virksomhed. Her ses talenterne Josefin Salomonsson og Kristian Hovgaard Juul-Larsen, som begge mener, at man aldrig må digitalisere for digitaliseringens skyld. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

»Hele digitaliseringsagendaen er en stor elefant. Hvad er det egentlig?« siger Josefin Salomonsson.

Josefin Salomonsson er et af de 30 talenter i Berlingske Business’ Talent 100-netværk, der fredag var samlet til møde om netop digitalisering. På agendaen var, hvordan man som virksomhed optimerer sit digitale arbejde.

Digitalisering er endnu engang blevet et varmt emne, efter regeringen for en måned siden offentliggjorde deres digitale vækstplan, hvor et af målene er at øge danske virksomheders digitale vækst.

Josefin Salomonsson arbejder til dagligt som strategisk rådgiver ved Accenture Strategy, hvor hun er specialiseret i at rådgive virksomheder om teknologisk udvikling. Hun mener, der er en fejl, virksomheder ofte begår, når de søger en digital omstilling.

»Man skal passe på med ikke at blive grebet af det, så teknologi og digitalisering bliver målet i sig selv, for det er et middel til at nå et mål,« siger Josefin Salomonsson.

Den ærlige fortælling

Mødet blev holdt hos cementkoncernen FLSmidth, hvor også Kristian Hovgaard Juul-Larsen fra Region Hovedstadens IT-center var til stede.

Han er enig med Josefin Salomonsson i, at man som virksomhed skal passe på med at blive grebet af buzzwords, da man på den måde kan miste fokus på, hvad det reelt er, virksomheden skal med digitale løsninger.

En anden vigtig pointe, når man taler digital omstilling, er ifølge Kristian Hovgaard Juul-Larsen, at virksomhedens ledelse og IT-afdeling ikke har monopol på digitaliseringsbegrebet.

»I dag bliver vi mødt af netflix og mobilepay, og det forstår vi jo allesammen. Så vi forventer også et et vist niveau af den teknologi, vi bliver mødt med på hospitalerne, og at det fungerer,« siger Kristian Hovgaard Juul-Larsen.

For Kristian Hovgaard Juul-Larsen er det derfor vigtigt, at man som organisation eller virksomhed giver sine medarbejder og kunder en ærlig fortælling om, hvad målet er med en digital omstilling. Alle danskere har generelt så stor en forståelse for teknologi i dag, at det uanset hvad bliver tydeligt for både medarbejder og kunder, hvis man f.eks. laver en digital løsning for at spare penge.

En anden fejl, virksomheder ofte begår, er ifølge Josefin Salomonsson, at de glemmer, at det ikke er alt, der giver mening at digitalisere.

»Det, tror jeg, er en risici, som der specielt er med os unge, som er vant til at tænke digitalt. Du lukker f.eks. ikke store aftaler online. Man tenderer måske til at glemme den værdi, som fysisk interaktion kan give,« siger Josefin Salomonsson.

Hun forklarer, at det er vigtigt, at virksomheden først udser sig, hvad det konkrete problem er, før man igangsætter en digital omstilling. En digital løsning er ikke nødvendigvis den bedste løsning på problemet.

Alder er ikke alt

En anden klassisk fordom ved digital omstilling er ifølge Kristian Hovgaard Juul-Larsen, at unge har bedre forståelse for digitale løsninger i kraft af deres alder. Han forklarer, at i hans branche er det i lige så høj grad den erfarne medarbejder, som udtænker den rigtige løsning.

»Hos os kan det for eksempel være afgørende, hvis man har en klinisk baggrund og så har trukket sin karriere over i en IT-retning. Det der med, at man helt inde i maven ved, hvordan det er at være sygeplejerske ude på en stue, det kan være en klar fordel,« siger Kristian Hovgaard Juul-Larsen.

At de bedste digitale løsninger ofte bliver til i samarbejde med andre fagligheder end den digitale, mener strategisk rådgiver Thomas Holm Møller, er helt korrekt. Thomas Holm Møller har været med til at stifte de to konsulenthuse QVARTZ og EYBOX, hvoraf sidstnævnte netop er blevet opkøbt af det globale rådgivnings- og revisionsfirma EY.

»Hvis vi skal finde nye løsninger på fremtiden, som ikke bare replikerer det gamle, så er vi nødt til at bringe nogle kompetencer i spil, som kan bibringe nye indsigter,« siger Thomas Holm Møller.

Derfor mener Thomas Holm Møller, at virksomhederne i høj grad skal overveje at trække andre fagligheder ind, når de overvejer en digital løsning. I konsulenthuset EYBOX stiller man f.eks. sociologer, antropologer og arkitekter til rådighed, når man rådgiver virksomheder om deres digitale strategi.

Selvom der for tiden bliver talt meget om digital omstilling og digital vækst, mener ingen af de tre, at der er tale om en ‘hype’. Ifølge Kristian Hovgaard Juul-Larsen er det helt naturligt, at det digitale fylder så meget, som det gør i dag.

»Jeg synes ikke, det fylder for meget. Vi ville i hvert fald være en dårlig organisation, hvis vi ikke følger med. Så er vi som IT-organisation i hvert fald en dårlig sparringspartner for vores hospitaler,« siger Kristian Hovgaard Juul-Larsen.