De bedste brands

Analysevirksomheden Millward Brown Optimor har samlet de 100 mest værdifulde brands. Google topper listen, mens Microsoft, McDonalds og Disney halter efter. I billedserien kan du se de 12 øverste - desværre uden dansk deltagelse.

Foto: Bjørn Kähler
It-giganten Google sætter sig solidt på førstepladsen i årets opgørelse over hvilke virksomheder, der har den største brandværdi. Dermed sætter Google konkurrenten Microsoft til vægs - Microsoft er røget fra en førsteplads ned som nummer tre. Google er samtidig blandt årets topscorer hvad angår fremgang med en stigning i forhold til 2005 på hele 77 procent.

Uden for listens top ti finder man store virksomheder som McDonald’s og Disney og Louis Vuitton, der ellers regnes for at være stærke brands.

Traditionelt set måles brandværdien enten ud fra et kundeperspektiv eller et finansielt perspektiv, men i Millward Brown Optimor’s undersøgelse har man valgt at kombinere de to perspektiver.

Det vil sige, at man dels ser på hvad brandet tjener samtidig med, at man opsamler oplysninger om virksomhederne gennem en række kvantitative og kvalitative undersøgelser. Dette skulle ifølge Millward Brown Optimor skabe et mere nuanceret billede.

Der er desværre ingen danske virksomheder i top 100, men pæne placeringer til Ikea, H&M samt Nokia redder lidt af den skandinaviske ære.