Danskerne vil have lyserød Champagne

De festlige bobler skal være lyserøde nytårsaften. Champagne-producenternes rosé-udgaver sælger som aldrig før hos de danske vinhandlere, hvor personalet løber stærkt på årets sidste dag.

”Vi har aldrig solgt så meget lyserød champagne, som vi har gjort i år. Folk vil finde på noget nyt at byde deres gæster, og i år er der ingen tvivl om, at det er lyserød champagne,” siger Lars Folkersen, vinhandler i Vinoteket i Gentofte.

Han oplyser, at de franske champagne-producenternes rosé-udgaver typisk er 15-20 procent dyrere end de almindelige udgaver. Det kunne f.eks. være en Moët & Chandon Rose til 378 kroner. Den mest populære flaske er dog en traditionel Dom Pérignon fra 1999, ligesom Duval-Leroy fra 1995 er populær.

Over hele verden stiger efterspørgslen på champagne, hvilket presser prisen på druerne i vejret. Da områderne, hvor druerne kan og må dyrkes, er begrænset, er produktionskapaciteten ved at være opbrugt. Det har fået store champagne-producenter som Pernod Ricard og Rémy Cointreau til at fokusere på deres top-brand, hvor marginerne er højere.

I Vinoteket i Gentofte koster en flaske Dom Pérignon fra 1999 879 kr. eller 118 euro. Det er væsentligt dyrere end i Rom, men billigere end i Paris.