Danskerne tager på cruise

Markedet for krydstogter stiger kraftigt, og det får Star Tour til at indgå alliance med verdens største krydstogtselskab.

Vidunderligt spild af tid om bord på et krydstogtskib... Foto: Ulrik Jantzen Fold sammen
Læs mere
Danskerne har fået smag for den specielle form for daseferie med underholdning, som man oplever på et vasekægte krydstogtskib: Markedet er hastigt voksende, og det gælder alle former for krydstogter, både budget-, mellem- og luksusklasse, meddeler Star Tour.

Den danske rejsekoncern, der er ejet af tyske TUI, har derfor indgået et joint venture med verdens største krydstogtsselskab Carnival Corporation.

"TUI råder i forvejen over krydstogtskibe i luksusklassen og i budgetklassen, men har behov for skibe med stor kapacitet i den bedste klasse, og deraf det nye samarbejde med Carnival," skriver Star Tour i en pressemeddelelse.

Star Tour, der er Danmarks største rejsearrangør, sender derfor et krydstogskatalog på gaden for sommeren 2007 og vinteren 2007/2008 med 20 forskellige krydstogter, blandt andet et helt nyt og unikt krydstogt i Sortehavet som sejler gennemBospurus Strædet og har sit udgangspunkt fra Thessaloniki i Nordgrækenland.

"Vi forventer at sælge mere end 4.000 krydstogtsferier i 2007. Det er en stigning på 25 procent i forhold til 2006, og det følger den kraftigt stigende efterspørgsel, som vi har set de seneste 2-3 år," siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.

"TUI og Star Tour vil i de kommende år udbygge krydstogtprogrammet yderligere for der er ingen tvivl om, at stigningen i dette marked slet ikke er toppet endnu - det er et næsten uudtømmeligt marked, som jeg spår vil blive dobbelt så stort indenfor de næste tre år," mener Stig Elling.

Af Star Tours krydstogtskunder vælger 60 procent at kombinere et krydstogt med en ekstra uge på land i solen.