Danskerne har ingen tillid til jobcentret

Vejen til et nyt job og ud af arbejdsløshed går ikke gennem de danske jobcentre, mener en stor del af danskerne.

Foto: Michael Bothager.
Læs mere
Fold sammen
To ud af tre danskere mener ikke, at deres muligheder for at komme i job blev forbedret efter et forløb i et af landets jobcentre.

Det skriver Søndagsavisen.

I en undersøgelse foretaget af Norstat for Dansk Erhverv er det kun to procent, som vurderer, at de i høj grad har fået chancerne for at komme i job forøget efter at have været i kontakt med et jobcenter.

"Det er en skandale, at det kører så dårligt. Men det skyldes i høj grad den jungle af regler og manualer, som både Claus Hjort Frederiksen og Inger Støjberg har dynget området til med," siger arbejdsmarkedsordfører i SF Eigil Andersen til Søndagsavisen.



555 personer, der har været ledige inden for de seneste fem år og har haft kontakt med et jobcenter i det tidsrum har deltaget i undersøgelsen. En af de store problemer er ifølge undersøgelsen, at hele systemet virker tungt. 60 procent af de adspurgte svarer, at de finder kontakten med jobcenteret unødvendigt bureaukratisk.

"Jobcentrene har ikke været gode til at have kontakt med virksomheder og institutioner, så derfor mangler de den klassiske håndholdte arbejdsformidlingsfunktion. Det var i og for sig Claus Hjort Frederiksen (daværende beskæftigelsesminister for Venstre, red.), der smed det ud. Han ville hellere have en klassisk arbejdsmarkedsmarkedsplads, hvor man skulle smide sit cv ind."," siger arbejdsmarkedsforsker og professor ved Aalborg Universitet Flemming Ibsen til Søndagsavisen.



I Venstre er man uenig i det synspunkt.

"Jeg giver ikke Flemming Ibsen ret i, at strukturen, hvor kommunerne er omdrejningspunktet for jobindsatsen, er en dårlig måde at gøre det på. Men der er for meget bureaukrati, og det skal vi have fjernet," siger beskæftigelsesordfører Hans Andersen.