Danskerne er for dårlige til on-line netværk

Masser af jobmuligheder går os næsen forbi, fordi vi ikke behersker kunsten at bruge sociale netværk på internettet.

Foto: JUSTIN SULLIVAN
Netværk er vældigt værdifulde, når det handler om at skaffe sig et nyt arbejde. Alligevel er det de færreste af os, som bruger de mange muligheder for at pleje et professionelt netværk, som internettet har tilvejebragt. Kun 15 procent af danskerne bruger LinkedIn og andre karriereorienterede netværk til at udforske nye job- og karrieremuligheder og byde sig til over for potentielle nye arbejdsgivere, viser tal fra Danmarks Statistik. Og det er alt for få, mener Morten Vium, som er redaktør på ModerneJobsøger.dk.



”Hvis folk vidste, hvor effektiv en aktiv tilstedeværelse på LinkedIn kan være, så havde tallet være væsentligt højere,” vurderer han.

Amerikanske undersøgelser blandt HR- og personaleansvarlige viser, at over 60 procent af virksomhederne i forvejen finder kandidater til ledige stillinger over sociale netværk. Og næsten 9 ud af 10 venter at gøre det samme inden for det næste år. Ifølge Morten Vium er det kun et spørgsmål om tid, før rekruttering blandt danske virksomheder foregår på samme måde:

”Sociale medier giver virksomhederne en helt unik mulighed for at lave en kvalificeret vurdering af deres kandidater. Det har de opdaget i USA, og danske virksomheder vil snart følge efter.”



Ikke kun folk, der er kørt trætte i deres nuværende job, eller er ledige, kan have gavn af at bruge sociale netværk i karrieresammenhæng. På LinkedIn findes der eksempelvis grupper, som hver især har fokus på bestemte fagområder. Samtidig bruger headhuntere i stor stil online-netværk, når de søger efter mulige kandidater til deres klienter. Har man ikke en profil liggende til åbent skue, kan man blive komplet overset.

”LinkedIn har udviklet sig til erhvervslivets interaktive telefonbog, og hvis du ikke står i telefonbogen, så går du altså glip af nogle spændende henvendelser.” siger Morten Vium.