Danske topchefer slipper for dyneløfteri

Danske headhuntere og efterforskningsfirmaer afviser at granske i erhvervsfolks privatliv i forbindelse med rekruttering. Men de foretrækker alligevel strømlinede kandidater til topposter.

Stephen Bruyant-Langer, partner i rekrutteringsvirksomheden Korn/Ferry International, holder sig til professionelle forhold hos lederkandidater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Danske rekrutteringsfirmaer går ikke nær så dybt i privatlivet hos de kandidater, der bliver rekrutteret til topposter i erhvervslivet, som det var tilfældet for topchef Per Bank, der i 2010 var udsat for en granskning af sit privatliv efter en dialog med den amerikanske detailkæmpe Walmart.

Den danske topchef Per Bank, som i dag er administrerende direktør i Dansk Supermarked, var i 2010 udsat for en detaljeret gennemgang af sit privatliv, efter at han havde været i dialog med Walmart om en stilling i koncernen. Dengang var Per Bank ansat hos Walmarts konkurrent Tesco.

Walmart hyrede et efterretningsfirma til at gå til bunds i den danske topchefs liv, og det indebar blandt andet en gennemgang af Per Banks Facebook-kontakter.


Administrerende direktør og partner i efterforskningsfirmaet Parsifal Services, Jan Jarlbæk, afviser ikke, at ville påtage sig en lignende baggrundsundersøgelse, men ikke i så detaljeret et omfang, som det var tilfældet i den omstridte sag om Per Bank.

»Der er nogle etiske og moralske grænser, der bør sættes i den sammenhæng,« siger Jan Jarlbæk, som har 23 års politierfaring og blandt andet har fungeret som efterretningschef i den private sektor.

Han afviser resolut at ville granske i kandidaternes romantiske forbindelser.

»Det er ikke et dyneløftfirma, vi er ude i her. Vi er ikke et ægteskabsbureau,« siger Jarlbæk, som for godt en måned siden åbnede Parsifal Services, blandt andet sammen med DRs tidligere generaldirektør Kenneth Plummer. Firmaet hjælper virksomheder med at afsløre, efterforske og bevise svindel.

I Danmark er det primært headhunterne, der laver baggrundsundersøgelserne, og de har generelt fokus på et mere fagligt snit. Alligevel bliver privatlivet ikke ignoreret, når headhunterne skal finde de rette ledelseskandidater. De skal helst være så almindelige som muligt, lyder det fra flere headhuntere.

»Vores kunder er nysgerrige på, om de lever et normalt, sundt liv. Lever de et liv, som er nemt at identificere sig med, så de kan være rollemodeller,« siger Stig Kjerulf, som er partner og administrerende direktør i rekrutteringsfirmaet Kjerulf & Partnere.

Han understreger, at kandidaten bliver spurgt om, hvad der skal tages med videre til virksomheden.

Også fra den internationale rekrutteringsvirksomhed Korn/Ferry International lyder det, at kandidaterne i høj grad er med på råd.

»Alt det, vi gør, er i overensstemmelse med det, vi fortæller kandidaten. Vi gør ikke noget, med mindre vi har accept for, at vi må tage de informationer,« siger partner Stephen Bruyant-Langer og tilføjer, at virksomhedens motto er »ingen overraskelser.«

Alligevel er der gråzoner, som man ikke kan ignorere som rekrutteringsvirksomhed. Det gælder blandt andet skatteforhold og privatøkonomi i det hele taget.

»Der kan være privatøkonomi, som af den ene eller anden grund halter, for eksempel på grund af fejlslagne investeringer. Det er ikke sådan, det diskvalificerer personen, det er bare vigtigt at vide, og det skal lægges åbent og ærligt frem fra start,« siger han. 

Stephen Bruyant-Langer vil ikke udtale sig om den konkrete sag, men siger, at race, etnicitet, religion, seksualitet eller lignende ikke har indflydelse på anbefalingerne af kandidater.

Amerikanske Walmart satte en kulegravning af Per Bank i værk med den begrundelse, at selskabet ønskede at afdække danskerens »ærlighed, integritet og etiske optræden«. En talsmand fra Stratfor har sagt til amerikanske medier, at det er ganske normalt, at en virksomhed undersøger potentielle chefemner. Det afspejler en særlig amerikansk kultur, mener flere danske headhuntere.

»Danmark er et tillidssamfund, og hvis vi fokuserer udelukkende på det danske marked, så stoler vi på hinanden, og den tillid har bygget vores samfund. I andre samfund er man måske mere kritiske og mere undersøgende. Men vores udgangspunkt er tillid og ikke mistillid,« siger Stephen Bruyant-Langer.

Også fra andre sider peger man på danskernes tillid som en afgørende faktor for et mere professionelt fokus på kandidaterne. Preben Svendsen, partner og administrerende direktør i konsulentfirmaet LOHFF, afviser således, at en lignende sag kan forekomme i dansk erhvervsliv.

»Det er et udtryk for amerikanernes måde at tænke på. Vi tænker ikke på samme måde i Danmark omkring mennesker. Hvad er forholdet mellem de ting, man finder ud af, over til om man er en god leder? Det, tror jeg ikke, der er nogen, der har tænkt over,« siger Preben Svendsen og fortsætter:

«Set fra en dansk synsvinkel er det langt ud over det, der er rimeligt.«

De danske headhuntere siger i øvrigt alle, at erhvervsfolk med Danmarks begrænsede størrelse har svært ved at skjule, hvem de reelt er.

For god ordens skyld skal det tilføjes, at Strafor ikke kunne afsløre indikationer om, at Per Bank var involveret i personlige handlinger, som var kriminelle, uetiske eller korrupte.