Danske musikere går i seng med erhvervslivet

I dag offentliggør Pepsi Max et nyt stort kommercielt samarbejde med Nik & Jay og Morten Breum, og i Burhan G's seneste musikvideo spiller både DSB og et par Apple-produkter prominente roller.

Burhan G og Nik & Jay er blandt de musikere, der ikke har berøringsangst over for kommercielle tiltag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.


Ikke kun danske popmusikerne, men også flere store rocknavne som Kashmir og Nephew, har droppet berøringsangsten og indgår kommercielle aftaler med virksomheder. Dalende pladesalg tvinger nemlig musikerne til at opsøge nye indtjeningsmuligheder, hvis huslejen skal betales, skriver Urban.

Sidste år indgik de danske rock-sværvægtere Kashmir et omfattende kommercielt samarbejde med Royal Beer. Samtidig blev Nephews efterårsturné præsenteret af DSB Wildcard, mens efterfesterne blev skudt af sted i samarbejde med spiritusgiganten Diageo. Bandet har også et kommercielt partnerskab med bilmærket Audi.

Kristian Riis er guitarist i Nephew, men også medejer af Volcano Management, der repræsenterer Kashmir, Nephew og Veto. Han frygter ikke, at integriteten ryger med den slags aftaler.

»Musik handler ikke kun om sex, drugs and rock'n'roll. Man er også en virksomhed, og den side af tingene skal også fungere. Vi skal betale vores husleje, og derfor er det også vores job at finde ud af, hvordan vi kan lukke flere mennesker ind i vores univers uden at gå på kompromis med vores integritet,« siger han og nævner som eksempel, at Audis kvalitetsbrand passer til Nephews stramhed.

Marketingmanager hos Royal Unibrew er ikke i tvivl om, at aftalen med Kashmir har gavnet bryggeriets image.

»Rockmusikken er mere autentisk end mange andre genrer. Kunstnerne har en større integritet i forhold til deres eget brand og værner meget om det. Derfor er det meget vigtigt, at man ikke forsøger at tvinge dem til at bære en Royal Beer-trøje, ligesom man ville gøre i fodbold,« siger han.

Hvis rockmusikerne formår at spille deres kort rigtigt, kan denne form for kommercielle ægteskaber vise sig at være vejen til overlevelse. Sidste år lavede mediebureauet MEC Access en stor markedsanalyse, der viste, at musikbranchen kan hente milliard-beløber på at indgå forskellige former for sponsoraftaler med erhvervslivet.

»Undersøgelser viser faktisk, at musikforbrugerne ikke har noget imod, at deres yndlingsbands indgår kommercielle aftaler. De vil lige frem støtte de brands, som sponsorerer deres favoritband,« siger konsulent hos Volcano Management Kasper Bjergbæk, der har handlet flere at de store aftaler hjem.