Danske koncerner forsømmer global kommunikation

De fleste C20-selskaber er for længst forvandlet til globale virksomheder, men kommunikationsafdelingerne halter efter, når det gælder globalt udsyn og international profil.

Anne-Marie Skov, Carlsberg. Foto: Carlsberg Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trods voksende kommunikationsafdelinger og internationale titler i de førende danske virksomheder, er koncernkommunikationen i mange tilfælde overvejende dansk, både hvad fokus, ansvarsområde, placering og medarbejderstab angår.

Berlingske Nyhedsmagasin har talt med kommunikationscheferne i de største danske selskaber, C20-virksomhederne, og her peger mange på internationaliseringen af koncernkommunikationen som en af de kommende års store udfordringer og indsatsområder.

”Jeg ser et klart behov for en større integration mellem det, man laver i det enkelte land, og det, der sker på koncernniveau. Og samtidig en klar tendens til og behov for, at man bliver mere international i de danske afdelinger,” siger Anne-Marie Skov, direktør for koncernkommunikation i Carlsberg.

Hun er ikke den eneste, der har behov for at kigge den internationale kommunikationsstrategi efter i sømmene. Det fastslår Ole Schmidt Pedersen, formand for dansk kommunikationsforening og partner i Firstline Communication.

”Nu skal man altid passe på med at generalisere, men det burde nok være et opmærksomhedspunkt for de fleste danske globale virksomheder at få kigget deres internationale kommunikation efter i sømmene,” siger han.

En af de få virksomheder, der har en global kommunikationsafdeling er Novozymes, hvor i alt 34 kommunikationsfolk refererer direkte eller indirekte til kommunikationsdirektør Mads Madsen, herunder pressechefer i Nordamerika, Sydamerika, Kina og Europa.

”Jeg tror langt fra, at de danske virksomheder er nået så langt, som man kan, på det her område. Kommunikationsfaget slås med en gammel opfattelse af, at al kommunikation er lokal. Men det er ikke tilfældet. Mange af de spørgsmål, vi beskæftiger os med, er globale,” siger Mads Madsen.

Læs om kommunikationscheferne og globaliseringen i Berlingske Nyhedsmagasin fredag 19. februar.