Danske hoteller under pres

Danske hoteller opnåede samlet en stigning i omsætningen på to procent i 2008, viser ny opgørelse. Men i sidste halvdel af året gik det kraftigt ned ad bakke, og omkostningerne stiger, mens antallet af gæster falder.

Foto: Modelfoto/Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sidste halvdel af 2008 var hårdt, og det er ikke blevet bedre siden. Snarere tværtimod. Danske hoteller er i øjeblikket under hårdt pres, og der kan gå lang tid, før det bliver bedre.

En ny opgørelse fra brancheorganisationen Horesta viser, at hotellerne set under ét i 2008 opleverede en stigende omsætning på 2,0 procent i forhold 2007. Tallene dækker dog over en pæn fremgang i første halvår og en accelererende nedtur i andet halvår.

Samtidig peger opgørelsen i Horesta på, at omkostningerne steg i hotelbranchen, mens antallet af gæster faldt markant i sidste halvdel af 2008. Et fald som er fortsat i 2009 og skaber store bekymringer i branchen.

»Det er resultatet af en krise, der begyndte som en finanskrise og er fortsat som økonomisk krise. Vi havde en pæn start i 2008, og derefter stagnerede det. I tredje kvartal begyndte det at gå ned, og i fjerde kvartal blev situationen forværret. I 2009 forventer vi en nedgang i omsætningen på 10-15 procent i forhold til 2008,« siger Horestas formand, Jens Zimmer Christensen.

Den nye opgørelse viser, at danske hoteller i første halvår af 2008 havde en pæn omsætningsfremgang på 6,6 procent i forhold til 2007. Men i de sidste tre måneder lå omsætningen 3,0 procent lavere end i samme periode året før.

Samtidig med, at omsætningen falder, må hotellerne konstatere, at deres omkostninger stiger. Hotellerne er bl.a. mærket af stigende energi- og lønomkostninger, ligesom de seneste års prisstigninger på brød, fisk og grøntsager især påvirker de mindre kroer og hoteller, hvor restaurantdelen udgør en stor del af driften.



Indtjeningen under pres
Der er endnu ikke lavet en opgørelse over hotellernes indtjening, men de øgede omkostninger kombineret med den kedelige udvikling i omsætningen har presset indtjeningen i mange af landets hoteller, konkluderer den nye analyse fra Horesta.

I konsulenthuset Saabye, Stendrup & Partners, der beskæftiger sig med turisme og hoteldrift, peger partner Mogens Stendrup på, at omsætningen set over hele 2008 trods alt er steget, selv om antallet af gæster faldt med 2,2 procent.

»Mange hoteller er blevet bedre til prissætningen, og vi ser en stadig mere dynamisk prissætning baseret på udviklingen i efterspørgslen. Nu justerer man priserne oftere i forhold til den efterspørgsel, vi ser,« siger Mogens Stendrup.

Mens hotellerne tilsyneladende har været i stand til at sætte priserne op i 2008, er der dog meget, der tyder på, at det går den anden vej i 2009.

»I første omgang vil hotellerne typisk gøre meget for at holde priserne, selv om markedet er på vej ned. Men jo længere en krise varer, jo mere sultne bliver hotellerne. Derfor vil vi se en tilspidset priskonkurrence,« siger leder af Center for Turisme og Kultur på Handelshøjskolen i København, Lise Lyck.

Den nye opgørelse peger samtidig på, at Danmark det seneste årti har oplevet en negativ vækst i antallet af udenlandske overnatninger, og at hotellerne især har mærket en stor tilbagegang i antallet af svenske og tyske besøgende. Til gengæld er udviklingen i antallet af norske turister mere positiv, og nordmændene er nu hotellernes vigtigste udenlandske kundegruppe.