Dansk verdensrekord i Clint Eastwood

Marlboro-manden har skiftet smøgen ud med nikotin-tyggegummi. Men danske mænd har stadig verdensrekord i køb af Marlboro-tøj.

Foto: Scanpix
Danske mænd er skabs-cowboys. Kendsgerningen er i hvert fald, at danske mænder trofaste købere af tøjet, der mest af alt minder om en god western. Såtrofaste, at Danmark er det sted i verden, hvor der sælges mest Marlboro-tøjmålt pr. indbygger.Næst efter Danmark kommer Norge ind på 2.pladsen som Marlboro-land.

En opringning til den danske importør af Marlboro Classics afslører, atdanskerne kan lide tøjet, fordi western-stilen ikke ændrer sig ret meget årfor år.

"Danske mænd kan godt lide tøj, der ikke gå af mode. De sætter pris på, attøjet holder i mange år og ikke ændre sig for pludseligt," siger MartinNielsen, der står bag importen.

Gennem de sidste par år har designet stille og roligt bevæget sig væk fradet meget brune-look, der i mange år prægede kollektionen. Nu er stilen meremainstream, men holder trods alt godt fast i de amerikanske kerneværdier.

Farvel til tobakken
Oprindelig var tøjet kædet meget sammen med de berømte cigaretter, men dethører sig ligesom ikke rigtig til mere. Så nu er smøgerne lagt på hylden,mens mærket dyrker videre på det Clint Eastwood-image, der klæber tilsilhuetten af den ensomme cowboy, der rider mod solnedgangen.Han har ikke længere en tynd cigar i den skægstubbede mundvig, men den langeoilskinsfrakke kan ingen politisk korrekthed få Marlboro-manden til at smidetil fordel for økologisk bomuld.

Mærket så verdens lys i midten af 1980¹erne som den samlende kraft omkringdyrkelsen af den ultimative maskuline mand, der er et med naturen og elskerat sidde ved lejrbålet med en smøg i flaben, mens han kigger ud overprærien.

I 1990¹erne havde Marlboro-manden efterhånden fået så godt fat i markedet,at man besluttede at lancere sko og ikke mindst cowboy-støvler. Sideløbendefik kvinderne også deres serie af tøj.

Mærkert er i dag produceret og distribueret af Valentino Fashion GroupS.p.A, der også tæller mærker som Valention, Hugo Boss, M Missoni og ProenzaSchouler.

Kernen i kollektionen er stadig de lange frakke og jakker i skind samt destore ternede skjorter, men også jeans, strik og undertøj. Fælles forkollektionen er også, at den ikke kræver strygejern, for Marlboro-manden seraltid lidt krøllet ud efter at have overnattet ved gløderne fra bålet.