Dansk verdensrekord i Clint Eastwood

Marlboro-manden har skiftet smøgen ud med nikotin-tyggegummi. Men danske mænd har stadig verdensrekord i køb af Marlboro-tøj.

Foto: Scanpix
Danske mænd er skabs-cowboys. Kendsgerningen er i hvert fald, at danske mænd er trofaste købere af tøjet, der mest af alt minder om en god western. Så trofaste, at Danmark er det sted i verden, hvor der sælges mest Marlboro-tøj målt pr. indbygger.Næst efter Danmark kommer Norge ind på 2.pladsen som Marlboro-land.

En opringning til den danske importør af Marlboro Classics afslører, at danskerne kan lide tøjet, fordi western-stilen ikke ændrer sig ret meget år for år.

"Danske mænd kan godt lide tøj, der ikke gå af mode. De sætter pris på, at tøjet holder i mange år og ikke ændre sig for pludseligt," siger Martin Nielsen, der står bag importen.

Gennem de sidste par år har designet stille og roligt bevæget sig væk fra det meget brune-look, der i mange år prægede kollektionen. Nu er stilen mere mainstream, men holder trods alt godt fast i de amerikanske kerneværdier.

Farvel til tobakken
Oprindelig var tøjet kædet meget sammen med de berømte cigaretter, men det hører sig ligesom ikke rigtig til mere. Så nu er smøgerne lagt på hylden, mens mærket dyrker videre på det Clint Eastwood-image, der klæber til silhuetten af den ensomme cowboy, der rider mod solnedgangen. Han har ikke længere en tynd cigar i den skægstubbede mundvig, men den lange oilskinsfrakke kan ingen politisk korrekthed få Marlboro-manden til at smide til fordel for økologisk bomuld.

Mærket så verdens lys i midten af 1980¹erne som den samlende kraft omkring dyrkelsen af den ultimative maskuline mand, der er et med naturen og elsker at sidde ved lejrbålet med en smøg i flaben, mens han kigger ud over prærien.

I 1990¹erne havde Marlboro-manden efterhånden fået så godt fat i markedet, at man besluttede at lancere sko og ikke mindst cowboy-støvler. Sideløbende fik kvinderne også deres serie af tøj.

Mærkert er i dag produceret og distribueret af Valentino Fashion Group S.p.A, der også tæller mærker som Valention, Hugo Boss, M Missoni og Proenza Schouler.

Kernen i kollektionen er stadig de lange frakke og jakker i skind samt de store ternede skjorter, men også jeans, strik og undertøj. Fælles for kollektionen er også, at den ikke kræver strygejern, for Marlboro-manden ser altid lidt krøllet ud efter at have overnattet ved gløderne fra bålet.