Dansk mad-app brager frem i hele verden

På under et år er »Too Good to Go« lanceret i otte lande, fordi de to unge stiftere tænkte både lokalt og globalt fra begyndelsen. Og med tre stjerne-investorer om bord er der flere lande på vej. At gå internationalt kræver, at der er styr på koncept, processer og IT, siger Stian Olesen i afsnit 9 af podcasten »Succes Kriteriet«.

Foto: Malene Anthony Nielsen. Podcast-vært Ane Cortzen sammen med Stian Olesen, CEO i Too Good To Go.
Læs mere
Fold sammen

For bare lidt over et år siden sad Stian Olesen med sin kammerat Thomas Bjørn Momsen på en buffetrestaurant i København. Det var tæt ved lukketid, og de undrede sig over, havde der ville ske med al den mad, der var tilbage. Svaret fra personalet var, at de ville smide det ud; og sådan opstod idéen til Too Good To Go – et site og en app, hvor man billigt kan købe madvarer, der er til overs hos restaurationer og madbutikker, hvis man henter det lige inden lukketid.

Idéen opstod ud fra en ideologisk tanke om at gøre noget bedre for verden, og Stian Olesen selv kalder det »meget filantropisk«.

Men det er også blevet big business - og at tænke stort og internationalt fra begyndelsen er emnet for 9. afsnit af podcasten »Succes Kriteriet« med Ane Cortzen.

Too Good To Go blev lanceret som website for et års tid siden, app’en kom til i januar 2016. I løbet af bare et år har de fået knap 800.000 registrerede bruger og omsat for 10 millioner kroner.

Stian Olesen ser netop styrken i Too Good To Go i, at produktet både gavner verden, gør noget godt for kunden og for miljøet, og samtidigt er det noget, de kan tjene penge på. Planerne for at indtage flere lande er lagt, og penge er der også til det med det nylige kapitalindskud fra tre markante investorer: Preben Damgaard, Mette Lykke og Birgit Aaby.

Fra dag ét har det været tanken, at Too Good To Go til udlandet. Navnet skulle være internationalt, og alt skulle programmeres til, at det kunne komme til udlandet. De gode råd fandt de i Jesper Buchs iværksætterbibel - og ellers kastede de sig bare ud i tingene. I dag er tjenesten oppe at køre i Danmark, Norge, Tyskland, Schweiz, England, Østrig, New York og Frankrig. Planen er, at de skal være i hele verden.

For at gøre det nemmere at ekspandere anbefaler Stian Olesen, at man skriver alle processerne ned, så man kan genbruge dem i andre lande. En af de ting, der har overrasket undervejs, er, at der er kæmpe kulturforskelle fra Danmark til andre markeder. For eksempel er kommunikationen helt anderledes i Tysklands, og samtidigt er der mange, der ikke bruger kreditkort.

Derfor har Too Good to go-holdet også skullet forholde sig til, at betalingsplatformene er anderledes rundt omkring i verden, ligesom de har måtte erfare, at restauranterne i England først lukker efter midnat, og derfor måtte konceptet tilrettelægges det i England.

En anden af de ting, Stian Olesen og hans partnere også har lært undervejs, er, at det er meget nemmere at opbygge en forretning, når du både er global og lokal. Derfor har de gjort en dyd ud af at finde lokale i de forskellige lande, der er blevet trænet op i konceptet. Det skaber troværdighed: Eksempelvis er der ingen jantelov i USA, og der er det godt at have store armbevægelser.

Tre af de bedste råd fra Stian Olesen:

• For at gøre det nemmere at ekspandere, så skrive alle processer ned, så man kan genbruge dem i andre lande.
• Det tager lige så lang tid at planlægge, som det gør at eksekvere. Man lærer tingene undervejs, så kast dig ud i det hurtigst muligt.
• Det tager mere end to dage at lave en hjemmeside, og selv om Too Good To Go var optimistiske i starten og ville det hele selv, anbefaler Stian, at man får professionel hjælp: En maler maler også din lejlighed bedre, end du selv kan.

Thomas Madsen-Mygdal er ugens business angel i »Succes Kriteriet«, og han tænker netop globalt. Efter 20 år som tech-iværksætter og -investor leder han efter ting, der virkelig kan gøre en global forskel og flytte noget i verden. Det kræver, at folkene bag også selv kan flytte sig fagligt og som personer. Hvis det kun skulle handle om penge, skulle man hellere arbejde i en bank.

Han lægger vægt på det faglige miljø og økosystem omkring en startup: Det er ikke nogen badeferie at være iværksætter, og man har brug for de rigtige kompetencer i netværket. Derfor kan han sagtens finde på at sende håbefulde iværksættere videre til andre, som ved mere om netop det felt.

Til slut er der i »Det lukkede rum« gode råd til iværksættere fra Nordeas eksperter - denne gang teamleder for erhvervsinitiativer Tom Carsten Jørgensen. Han fortæller i afsnit 9 om netop at etablere forretning i udlandet.

Fold sammen
Læs mere

»Succes Kriteriet« udkommer med et nyt afsnit hver tirsdag fra 18. oktober til 20. december. Find  alle udsendelser fra Berlingske Business (Android) på Soundcloud eller abonner via RSS eller (for Apple-brugere) via iTunes her