Dansk ildsjæl vil sikre investeringer til Afrika

Erhvervsmanden og ildsjælen Mads Kjær vil stifte en global portal for investeringer i Afrika. Målet for den nye internetmarkedsplads er at skaffe mindst 570 mio. kr. til afrikanske virksomheder i løbet af ét år.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er langt mellem de gode nyheder fra det støvede afrikanske kontinent, hvor massearbejdsløshed, hungersnød og borgerkrige hærger. Men det skal være slut nu, mener ildsjælen Mads Kjær bag den fynske virksomhed Kjaer Group A/S.

Virksomheden sælger biler og reservedele til FN, Røde Kors, Mellemfolkeligt Samvirke og afrikanske virksomheder. Hovedejeren af Kjaer Group, der inden for de seneste fire år har solgt 20.000 biler i ulande og i 2006 omsatte for 800 millioner kroner, vil til efteråret stifte en global portal til investeringer i Afrika.

»Det bliver et servicetilbud til mennesker over hele verden, der ønsker at investere i forretninger i Afrika. Vores mål er i løbet af et år efter starten at fåén million aktører og investorer til at investere mindst 100 millioner dollar (570 millioner kroner, red.) i hundredvis af afrikanske virksomheder. På længere sigt kan det blive til meget mere. Vi vil komme op på mange milliarder kr. i investeringer,« tror Mads Kjær.

Grammeen Bank

Han har bl.a. fået inspiration til projektet fra Muhammad Younus fra Bangladesh, der for 30 år siden stiftede Grammeen Bank med det formål at fremme økonomisk og social fremgang i ulandene via små lån - de såkaldte mikrolån. I dag har banken, hvis idemand i 2006 fik Nobels Fredspris, udlånt 30 milliarder kr.

Idealisten og erhvervsmanden Mads Kjærs udgangspunkt er først og fremmest, at det skal kunne lade sig gøre - via erhvervslivets aktive bistand - at opfylde FNs otte 2015-mål for u-landene. Blandt de vigtigste mål: Udryddelse af ekstrem fattigdom og nød, forbedring af børns skolegang og bekæmpelse af AIDS, malaria og andre alvorlige sygdomme i verdens fattigste kontinent inden 2015.

Kan brande sig selv

Mads Kjær og partneren Tim Wang stiftede i al stilhed for et par år siden sammen med Kjaer Group A/S iværksættervirksomheden C4 World A/S med base i Vestergade 23 i det indre København. Men nu kommer der for første gang offentlighed på projektmagernes forehavende.

Navnet på den nye platform er www.MYC4.com der ifølge den danske idémand bliver en hybrid mellem Wikipedia, MySpace og eBay. Wikipedia er både en encyklopædi og et sted, alle frit kan skrive i. På den verdensomspændende markedsplads eBay kan alle online købe og sælge alt fra elektronik til biler, tøj, sportsudstyr og digitale kameraer. MySpace er et gratis forum for internetbaseret online kommunikation og netværk af fotos, weblogs, brugerprofiler, e-mail, og webfora.

Mads Kjær vil med MYC4.com lave en brugerportal. På portalen skal driftige folk fra erhvervsvirksomheder, pengeinstitutter, der bevilger mikrolån, velgørende fonde, erhvervsfonde og NGO-organisationer både brande sig selv og de afrikanske virksomheder, der investere penge og viden i Afrikas fremtid.

Mennesker og viden

»Det kan blive en platform omkring entreprenørskab i Afrika. På portalen samler vi viden sammen. Platformen distribuerer penge, mennesker og viden sammen omkring bæredygtige forretninger i Afrika.

På eBay er der i dag 750.000 mennesker i USA, der har deres primære eller sekundære indkomst ved at købe eller sælge. Vores drøm med vores platform er om fem år også at få 750.000 mennesker, som har deres indkomst ved at handle og lave investeringer i forretninger i Afrika. MYC4.com kan, hvis alt går vel, i 2015 blive en markedsplads for investeringer for et stort milliardbeløb,« håber Mads Kjær.

Bæredygtig forretning

Platformen bliver en markedsplads for investeringer i det voksende marked for bæredygtige forretninger på kontinentet med interne konflikter, korruption og dårlige økonomier. Og det kan lade sig gøre. Det har rockikonet Bono og hustruen Bobby Shivers bevist med deres firma Red.

Med Red som brand sælges alt fra T-shirts til mobiltelefoner. Og det er lykkedes højtprofilerede Bono at indgå partnerskaber med eksklusive navne som Giorgio Armani, Converse ejet af Nike, Motorola og Apple sender en procentdel af overskuddet til bekæmpelse af AIDS blandt verdens fattige.

»Der er fremtidsmuligheder i at gøre forretning i alle mulige brancher i Afrika. Investorerne kan både være danskere, afrikanere og amerikanere, ja alle nationaliteter. Og vi har allerede talt med mange interesserede investorer, lige fra landbrug, IT, udvikling af nye softwaresystemer, mobiltelefoni, konsumvarer, kunst, ja alt. Uden at røbe navne, så har vi talt med nogle af de største danske virksomheder i Danmark samt virksomheder i USA og Afrika,« siger Mads Kjær.

www.C4-WORLD.com

- Læs mere om den nye portal, MYC4.com, her fra på mandag