Dansk designguru bygger biler i Finland

Danske Henrik Fisker indleder efter planen produktionen af miljørigtige biler om få uger. Bilerne bygges i Finland og bliver første skud blandt en stribe miljørigtige biler. Amerikansk statsstøtte sikrer virksomhedens fremtid.

Bilfirmaet Fisker Automotive, som har danskeren Henrik Fisker i førersædet, har fået en statslig indsprøjtnig fra det amerikanske energiministerium. Fisker Automotive har hovedkvarter nær Los Angeles og udvikler hybridsportsvogne i luksusklassen. Sidste år præsenterede firmaet denne rappe sportsvogn, Fisker Karma, som kan køre 75-80 km på en opladning, og produktionen indledes nu i Finland. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bryan Mitchell/AFP
Hvis finsk sisu gør det alene, så er danske Henrik Fisker godt på vej mod en gevaldig succes med sine sportslige hybridbiler. De avancerede biler, der efter planen vil vælte ud af fabrikkerne de kommende år, går nemlig i produktion i Finland i løbet af få uger.

Ifølge Henrik Fisker er det planen, at selskabets første masseproducerede bil, Fisker Karma, er klar til salg inden årets udgang. I første omgang bliver det amerikanerne, der først får lejlighed til at købe bilerne. Fisker har foreløbig ca. 50 forhandlere i USA.

Henrik Fisker har de seneste par år etableret sig som en af de voksende stjerner i en bilbranche, der pludselig har fået øjnene op for behovet for miljøvenlige biler. Efter mange år som designer og dermed manden bag sportsvogne fra BMW og Aston Martin gik Henrik Fisker i 2007 i kompagniskab med et par pengestærke investorer og begyndte at arbejde på udviklingen af hybridbiler, som både kører på strøm og benzin.

Fisker Karma, der altså skal bygges i Finland, bliver en stor fire-personers sportssedan, der kan køre omkring 75 km på bilens elbatterier og yderligere omkring 450 km med bilens benzinmotor.

Efter planen skal Fisker Karma produceres i 15.000 eksemplarer om året – og det bliver kun begyndelsen på et regulært miljøbileventyr, hvis det står til Henrik Fisker.

Tidligere på ugen hentede Henrik Fisker nemlig ikke mindre end 528 mio. dollar til sin virksomhed. Pengene kommer fra den amerikanske statskasse og skal sikre, at Fisker er i stand til at sætte fart på næste fase i virksomheden. Det indebærer bl.a., at selskabet skal lancere en billigere familieorienteret hybriddrevet bil, og at bilen skal bygges på en amerikansk fabrik.

USA-statsstøtte
Den amerikanske stat har travlt med en række støtteinitiativer til den trængte amerikanske bilindustri. Udover at store etablerede aktører som General Motors og Chrysler har fået hjælp til at overleve den økonomiske krise, har præsident Barack Obama også åbnet for nye små aktører, som skal bruge statsstøtten til at etablere produktion af nye miljøvenlige biler. Ud over Fiskers kommende biler har også Tesla fået et millionbeløb til videreudvikling af selskabet. Det californisk-baserede selskab producerer i dag en to-personers eldrevet roadster baseret på en Lotus-model. Men efter planen vil selskabet inden for et-to år begynde at producere en stor fem-syv personers familiebil, som skal bygges på en ny fabrik, som ventes placeret i Californien i USA.