Danmarks største headhuntere er udenlandske selskaber

De fem største headhunter-virksomheder på det danske marked er enten datterselskaber af udenlandske virksomheder eller startet som franchise i Danmark. Det viser en undersøgelse foretaget af Berlingske Research.

Fem af de største headhuntervirksomheder i Danmark stammer fra udenlandske selskaber. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Den næste danske topchef bliver med stor sandsynlighed fundet og opsøgt af udenlandske headhuntere, der har slået sig ned i Danmark.

En brancheanalyse foretaget af Berlingske Reserach viser, at den danske headhunterbranche er domineret af en række internationale virksomheder, der har oprettet danske datterselskaber eller startet op som franchise.

Fem af undersøgelsens seks største headhuntervirksomheder tilhører udenlandske selskaber. Den største er svenske Mercuri Urval, der i 2013 havde en omsætning på 101 millioner kroner. Det er næsten fire gange så meget som Ramsdal, den største danske headhuntervirksomhed blandt analysens i alt 35 største virksomheder. Størrelsen er målt på omsætningen for 2013 på det danske marked.

Den svenske aktør har i følge analysen domineret det danske marked de sidste tre år. Den danske headhuntervirksomhed, Gaarn Thomsen & Partners, der har opereret på markedet i mere end 20 år, og som havde en omsætning i 2013 på lige godt en million kroner, tager hatten af for det svenskbaserede selskabs forretningsstrategi:

»Særligt Mecuri er stærke på deres markedsføring, det er der ingen diskussion om. Det kan man se i TV 2-reklamer og lignende. De er ikke dygtigere til kerneopgaven end os, men jeg må erkende, at de er dygtigere til at markedsføre sig. Særligt på tv-reklamer,« lyder det fra den administrerende direktør  Gaarn Thomsen og fortsætter:

»Jeg synes ikke, de internationale selskaber ellers kan mere end os. Men de har den markedsføringsmæssige fordel, at de er placeret i mange forskellige lande. De store af dem er jo alle steder. Det er klart, at det giver dem en fordel.«

Også den schweiziske search-gigant Egon Zehnder, der kom til Danmark for to år siden, har sat sig solidt på det danske hjemmemarked med en omsætning på 87 millioner kroner. Sammen med Mercuri Urval er de to virksomheder de største i branchen med en solid afstand til konkurrenterne. Kun Amrop kan med en omsætning på 50 millioner kroner følge med på grund af sine pæne vækstrater de seneste år.

Managing partner hos Amrop, Peter Christiansen, mener bestemt, det er en fordel at være et internationalt selskab på det danske headhuntermarked:

»Det er det, fordi en stor del af de services, vi tilbyder, er til de store virksomheder, som de sidste mange år har haft et stort internationalt fokus og et mindre nationalt fokus,« siger han og uddyber:

»Vi er i stand til at finde internationale profiler til de danske virksomheder, der har fokuseret på at få deres forretning til at vokse uden for Danmark. De danske virksomheder har et stort behov for at få tilført internationale kompetencer,« siger han.

I 2011 havde 17 ud af de 35 virksomheder i analysen røde tal på bundlinjen, hvilket i 2012 og 2013 var reduceret til kun otte virksomheder. Siden 2012 er den samlede bruttofortjeneste for analysens virksomheder steget 3,5 procent til 477 millioner kroner i 2013.