Danmarks gyldne branche gør sig lækker for de unge talenter

Medicoindustrien er dobbelt så produktiv som andre industrier, men har svært ved at tiltrække den nødvendige kvalificerede arbejdskraft, der skal følge væksten. De studerende er fremmedgjort over for, hvad en karriere inden for life science byder på, lyder det. Det vil man nu lave om på.

Det er især studerende fra DTU og tekniske uddannelser på landets andre universiteter, som medtech- og medicovirksomhederne vil trække til sig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

GN Hearing har som led i en satsning på innovation i år slået cirka 100 ekstra ingeniørstillinger op i sin forsknings- og udviklingsafdeling. Men GN Hearing kan ikke få stillingerne besat.

Med to en halv måned tilbage af året har virksomheden, der er en af verdens førende inden for udvikling af høreapparater, kun besat knap halvdelen af stillingerne.

»Vi har en akut udfordring her hos os, og når jeg kigger frem i krystalkuglen – og jeg behøver ikke kigge særligt langt frem – ser jeg kæmpe udfordringer med den vækst, vi har. Vi får svært ved at tiltrække nok højtkvalificeret arbejdskraft,« fortæller CEO i GN Hearing Anders Hedegaard.

Den vækst, Anders Hedegaard peger på, er ikke enestående for GN Hearing. Medtech-industrien har i en årrække oplevet en langt over gennemsnitlig vækst i forhold til industriens generelle vækst, fortæller direktør for brancheforeningen Medicoindustrien Peter Huntley.

Omsætningen er fra 2015 til 2016 steget med mere end ni procent til 56 milliarder kroner, og med den stigende omsætning følger en øget beskæftigelse på 5,5 procent hvert år. I industrien generelt falder beskæftigelsen til sammenligning med 0,4 procent årligt.

»Derfor er det klart, at vi får et behov for at få flere kandidater med lange videregående uddannelser ind i vores branche,« siger Peter Huntley.

Kampagne skal øge kendskabet

De rette kandidater hænger dog ikke på træerne. Medicoindustrien har derfor med en række af sine medlemsvirksomheder lanceret rekrutteringskampagnen Medtech Careers. For GN Hearings vedkommende er behovet for kvalificeret arbejdskraft stort allerede nu, hvorimod det ikke har været muligt at få oplyst, om det samme gælder for nogle af de andre virksomheder.

Kampagnen retter sig mod de studerende på de tekniske universitetsuddannelser og skal være med til i højere grad at sætte branchen på karrierekortet hos de studerende. Til formålet har man rekrutteret en række unge ambassadører, der arbejder på tværs af branchen.

»Vi har lanceret kampagnen for at gøre de studerende opmærksomme på, at man altså kan få en meget spændende karriere i life science-industrien. Vi står med nogle elever, der er ret fremmedgjort over for, hvad den slags karriere kan byde på. Det synes vi er ærgerligt, for der er utroligt mange perspektiver i at være fysiker, ingeniør, datalog eller på anden måde sundhedsvidenskabelig eller teknisk videnskabelig kandidat i vores branche,« siger Peter Huntley.

De studerende kender de største virksomheder

Anders Hedegaard oplever, at de studerende ofte ikke ved, hvad man som ansat i GN Store Nord kan komme til at beskæftige sig med. Navnet ringer måske en lille klokke hos få, men de fleste kan i højere grad relatere til nogle af de større virksomheder i branchen som Novo Nordisk. Det har gjort det endnu sværere for virksomheden at få de studerendes opmærksomhed over på dem.

»Når vi så virkelig fortæller historien om en virksomhed, der har masser af forskning og udvikling, mange vidensarbejdspladser og et dynamisk arbejdsmiljø, og som for GN Hearings vedkommende ændrer livet hos de mennesker, der får vores produkter, så begynder folk at slå øjnene op,« siger Anders Hedegaard.

GN Store Nord, som har datterselskaberne GN Hearing og GN Audio, omsætter årligt for ni milliarder kroner. Sidste år steg virksomhedens omsætning med 11 procent. En vækst, der forventes at fortsætte.

Formand i medicoindustriens bestyrelse og CEO i Ambu Lars Marcher så en mulighed i, at virksomhederne gik sammen om kampagnen som én stemme, i stedet for at enkelte virksomheder forsøgte at rekruttere arbejdskraft alene. Når branchen vokser så markant disse år, er det nemlig ikke utænkeligt, at de alle kommer til at stå med problemet på sigt.

»Som formand for medicoindustrien følte jeg, at det var vigtigt, at vi som industri prøvede at profilere os for det, vi står for. Vi er dobbelt så produktive som hvilken som helst anden branche i Danmark, og det er derfor vigtigt, at de studerende føler, at vores branche er en interessant karrierevej at gå. Vi tror på, at vi i fremtiden skal bruge mange flere unge talenter, end vi gør i dag,« siger Lars Marcher.

Anders Hedegaard mener, at vi i samfundet skal blive bedre til at fortælle succeshistorierne fra de videnstekniske arbejdspladser, så flere unge får en idé om, hvad fremtiden også kan byde på. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR foto. GN Hearing.

Uddannelsesstrukturen skal udfordres

Kampagnen kommer til at vare tre år, men den er kun starten på en langt bedre dialog mellem de studerende på landets tekniske uddannelser og medicobranchen.

»I det lange løb er det tanken, at vi vil have en hjemmeside, hvor de studerende og virksomhederne kan kontakte hinanden om f.eks. eksamensprojekter, således at man får en god og mere systematisk dialog på et tidligere tidspunkt. Det gør vi i samarbejde med de højere videregående uddannelser, der også har ønsket det her,« siger Peter Huntley, direktør i Medicoindustrien.

Men branchen håber også på, at kampagnen vil være med til åbne endnu flere unges øjne op for, at de tekniske uddannelsesretninger ikke kun er for dem, der vil nørde tal, som vores uddannelsesstruktur lægger op til i dag.

»En af årsagerne til, at mange unge mennesker i dag ikke har nok kendskab til branchen, er, at de umiddelbart efter gymnasiet tiltrækkes af uddannelser, der retter sig mod et arbejdsliv i det offentlige. Sådan er vores uddannelsessystem gearet. Vi har behov for i højere grad at få fortalt, at der er fantastiske karrieremuligheder i teknisk-kommercielle retninger og i medtech-industrien, hvor vi laver produkter, der gør en kæmpe forskel for mennesker, « siger CEO i GN Hearing Anders Hedegaard.

På sigt kræver det dog, at de unge stifter bedre bekendtskab med tekniske uddannelsesmuligheder så tidligt som i folkeskolen, mener Peter Huntley.

»I den ideelle fremtid tror jeg, at både vi og andre industrier gerne vil have, at der kommer bedre og tidligere information om de tekniske uddannelsesretninger, således at de unge mennesker får et bedre beslutningsgrundlag. Det faktum, at så mange tager sabbatår i dag, synes jeg understreger, at der er behov for at få en større grad af afklaring blandt unge,« siger han.

Hvor er ingeniørerne?

Med cirka 50 ledige ingeniørstillinger på nuværende tidspunkt er der ingen tvivl om, at kampagnens effekt er afgørende for GN Hearing.

»Jeg kommer simpelthen til at måle det i, om jeg får flere ansøgere på de job, vi slår op. Det er det, det handler om,« siger Anders Hedegaard.

På trods af at hovedparten af høreapparatproducentens salg foregår i udlandet, sker en stor del af dens forskning i Danmark. Anders Hedegaard håber derfor, at flere unge talenter får øjnene op for branchen og for deres virksomhed. Ellers må de begynde at søge uden for landets grænser, og det mener han er ærgerligt.

»Hvis vi skal fortsætte med at have den velfærdsstat, vi har, skal vi fortsætte med at have succesfulde virksomheder. De virksomheder, der er med i kampagnen, er allesammen meget succesfulde virksomheder, og vi er nødt til at være sikre på, vi har et rekrutteringsgrundlag til dem,« siger Anders Hedegaard og tilføjer:

»Det er der, hvor politikerne kan gøre noget – gøre det mere attraktivt at søge ind på de her uddannelser, øge antallet af optagne og være mere åbne for at tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft. Vi kan ikke løse det alene,« siger Anders Hedegaard.