Danmarks eneste lederuddannelse

De kalder det selv for »Danmarks eneste professionelle lederuddannelse«. Hærens Officersskole uddanner officerer, der leder udstationerede tropper i krigszoner.

Rep. fra Hærens Officerskole på Frederiksberg Slot. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Februarsneen camouflerer nærmest det gulkalkede Frederiksberg Slot, hvor Hærens Officersskole holder til. Her, inde bag de barokke mure i skolens gymnastiksal, er nogle af kadetterne i gang med den obligatoriske styrketræning.

De skal lige pudse formen af, for inden længe kravler de rundt i sneen på skolens såkaldte prestur ude i felten. Her skal de kommende officerer i halvandet døgn uafbrudt lede en deling, mens de selv udsættes for psykisk stress og kun har få feltrationer i rygsækken. Her skal der skabes ledere.

Kaptajn Rene Okholm, der underviser kadetterne i ledelse og ledelsesudvikling, fortæller, at underviserne forsøger at presse gruppen og individet gennem vanskelige, dilemmafyldte opgaver ude i felten.

På den måde lærer kadetterne ifølge kaptajnen, hvad der sker med dem selv i stressede situationer og bliver dermed bevidste om deres reaktionsmønster under kommende opgaver.

»Individet, der leder, er hele tiden fanget i et krydsfelt mellem forskellige forventninger til måden, som opgaven løses på,« fortæller Rene Okholm.

»Jo sværere udfordringer du stiller,« fortsætter han, »desto mere frustration udsætter du det enkelte menneske for. Derfor handler det om at skabe en passende frustration, så man fremprovokerer noget nyt i individet, som man ikke vidste eksisterede.«

Ud over det psykiske pres fokuserer Hærens Officersskole på en konstant vekselvirkning mellem teori og praksis. Det drejer sig om at terpe ildstøttetjeneste, kortlæsning og ledelsesteori hjemme på skolebænken, hvorefter kadetterne smides ud på en fem-seks ugers øvelse ude i felten, så de kan omsætte teorien til hård praktisk, ledererfaring.

Når teorien afprøves under virkelighedsnære feltøvelser, skabes de bedste ledere, og her adskiller hærens lederuddannelse sig virkelig fra de civile lederuddannelser, vurderer Rene Okholm.

»Det civile erhvervsliv modtager elever lige fra universitetet, hvor de får uprøvede kort, der aldrig har været ude at omsætte deres teoretiske erfaring i praksis. Men det er måske også mere trygt at blive ved bøgerne,« siger han.

Derfor stræber officersuddannelsen efter at skabe reflekterende praktikere. Hvert år optages der 80 til 120 kadetter på Hærens Officersskole – det svinger lidt og afhænger af forsvarets mandskabsbehov. Men én ting er sikkert. Omkring en fjerdedel af hver årgang skilles fra, inden kadetterne udklækkes og leder en deling på 20-30 udstationerede kamptropper.

Det er skolens undervisere, der lader kadetterne vide, hvis de ikke har et passende lederpotentiale til at gennemføre uddannelsen. Samtidig er Hærens Officersskole de seneste år begyndt at vurdere elevers evne til at opbygge professionel tillid, mens de udvikler deres lederkompetencer.

Rene Okholm er nemlig sikker på, at lederne står stærkere i krig, når de er tillidsskabende. Derfor ruller det helt store tillidsarbejde i disse år ind over Hærens Officersskole, hvor underviserne lærer kadetterne at opbygge tillid og relationer til deres underordnede og lokalbefolkningen under udsendelserne.

»Den rollebaserede autoritet er forsvundet, og i stedet vinder den personbaserede ledelse frem. Som leder handler det om at skabe tillid til sine underordnede. Igennem tilliden skabes og opbygges der nemlig autoritet nedefra, som officererne trækker på, når der for eksempel ikke er tid til at forklare, hvorfor man løber højre om bakken«.

Rene Okholm er ikke i tvivl, når han kigger ned over sine elever.

»De får Danmarks eneste professionelle lederuddannelse,« siger han.

Og det civile erhvervsliv viser skam stor interesse for officererne og skolens leder­uddannelse. De færdiguddannede officerer udvikler nemlig i en meget tidlig alder helt særlige evner til at motivere en gruppe.

Det mener erhvervspsykolog Merete Wedell-Wedellsborg, der er specialist i arbejds- og organisationspsykologi og i ti år arbejdede som coach på netop Hærens Officersskole. Sidste år udgav hun bogen »Battle Mind«, som blandt andet handler om at præstere og lede under pres.

»Officererne motiverer ikke bare med pisk og gulerod, men ved at finde ilden i sig selv og sine underordnede. De skaber en form for følgeskab, som er en stor udfordring for virksomheder ude i det civile erhvervsliv,« fortæller Merete Wedell-Wedellsborg.

Ifølge erhvervspsykologen handler det om, at forsvaret er dygtige til at skabe et fællesskab. For, som hun pointerer, skal man ikke tage fejl af uniformkulturen og det at vokse op sammen som ledere, hvor de kommende officerer ser hinanden i alverdens situationer. Det skaber et helt særligt bånd – noget som lederne ude i det civile erhvervsliv savner.

Men når officererne hopper over i det civile erhvervsliv, er det ifølge Wedell-Wedellsborg ikke lutter fordele at have været igennem en lederuddannelse på Hærens Officersskole.

»Der hersker ikke den samme intensitet derude i virksomhederne, som der gør i forsvaret, og det kan være en stor udfordring, der rammer officeren lige i hovedet,« siger hun og tilføjer: »Officerer trænes i at træffe beslutninger og i at kæmpe frem for at være meget diplomatiske og forsigtige. Det skaber jo en enorm og god energi. Men det kan også betyde, at de indimellem ender i konflikter, fordi de siger tingene meget direkte og uden omsvøb«.