Dan Cake jubler over citronmåne-aktion mod DF

Dan Cake er begejstret for den eksponering, som citronmånen har fået i forbindelse med en politisk aktion mod Dansk Folkeparti. Månen nu er kommet op på den plads, hvor den høre hjemme, lyder det fra salgsdirektøren.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dansk Folkeparti svømmer i citronmåner efter at have modtaget op til 200 kager med posten her til morgen. Alt sammen igangsat af en gruppe på Facebook, der har opfordret brugerne til det.

Aktionen glæder salgsdirektør hos Dan Cake Harald Kjærgaard, der mener, at handlingen, som er blevet omtalt i diverse landsdækkende medier, er med til at brande citronmånen, skriver erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarers publikation FoodCulture.dk

- Vi synes, det er morsomt. Derudover gavner det os, fordi kendskabsgraden til kagen bliver øget. Så er det er en ekstrem god reklame for citronmånen. Men jeg vil gerne slå fast, at det altså ikke er noget Dan Cake står bag, siger Harald Kjærgaard og fortsætter;

- Så snedige har vi ikke været.

Aktion er i stedet opstået i kølvandet på en historie fra sidste uge, hvor Dansk Folkepartis medlemsblad ifølge nyhedsbureauet Newspaq skrev, at store indvandrerfamiliers appetit hos lægen og på sygehusene er årsag til, at der ikke som i gamle dage bl.a. er gratis kage i landets venteværelser og til pårørende på sygebesøg.

Hvorfor det lige netop er citronmånen, der er valgt som politisk statement har Dan Cakes salgsdirektør et klart bud på.

- Citronmånen er en folkelig kage, som de fleste kender, og efter 43 år på danskernes kaffeborde har den opnået en form for kultstatus. Og så er det ikke hvilken som helst kage, den er et nationalsymbol med en stærk gennemslagskraft. Jeg derfor glad for, at månen nu er kommet op på den plads, hvor den høre hjemme. Det tager vi imod med kyshånd, siger Harald Kjærgaard til FoodCulture.dk