Dårlig ledelse gør forandringer til en stressbelastning

Organisationsændringer, fusioner, hvor to kulturer skal blive til én, eller måske flytning af arbejdspladsen fra den ene ende af landet til den anden? Arbejdslivet byder på mange forandringer. Men håndteres disse forandringer ikke godt af ledelsen på arbejdspladsen, går det hårdt ud over det psykiske arbejdsmiljø, viser en undersøgelse fra Akademikerne

Læs mere
Fold sammen

Omorganisering og forandringer er en del af de flestes arbejdsliv. Men sker ændringerne for hyppigt – og formår ledelsen ikke at udstikke en klar kurs og inddrage medarbejderne, så lider det psykiske arbejdsmiljø. Det dokumenterer en ny undersøgelse af forandringer på arbejdspladsen og psykisk arbejdsmiljø, som hovedorganisationen Akademikerne står bag.

Gode ledere er nøglen til et godt psykisk arbejdsmiljø: Når medarbejdere går ned med stress, og en arbejdsplads lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø, så hænger det tæt sammen med kvaliteten af den nærmeste leder.

På de arbejdspladser, hvor medarbejderne bliver inddraget i de mange beslutninger, som en omorganisering indeholder, svarer 90 %, at deres arbejdsplads i høj eller meget høj grad har et godt psykisk arbejdsmiljø. Spørger man de akademikere, hvor arbejdspladsen sjældent, næsten aldrig eller slet ikke involverer medarbejderne i større forandringsprocesser, styrtdykker tilfredsheden med det psykiske arbejdsmiljø til 40 %.

Er du bevidst om, hvilken slags leder du er? Lær din egen ledelsesstil at kende.

”Når medarbejderne oplever, at alting dikteres oppefra og ned, og omorganiseringer og forandringer får en mislyd af ”take it or leave it”, så virker det direkte kontraproduktivt, og det psykiske arbejdsmiljø bliver den store taber. Det ved den gode leder, og han eller hun vil også sørge for at inddrage og lytte til sine medarbejdere, når der sker væsentlige forandringer på arbejdspladsen. Det psykiske arbejdsmiljø bør have et prioriteret fokus på linje med andre væsentlige parametre som budgetter, målsætninger og produktudvikling,” siger Morten Thiessen, formand for Ansattes Råd i IDA.

Sådan spotter du stressede medarbejdere: Hold øje med fysiske, psykiske eller adfærdsmæssige forandringer hos medarbejderen og forebyg, at dine medarbejdere bliver ramt af stress.

Han peger på, at den bebudede flytning af 3.900 statslige arbejdspladser fra København gør undersøgelsen ekstra aktuel.

”Ved at involvere de berørte medarbejdere og vise imødekommenhed, åbenhed og lytte til saglige og konstruktive forslag, kan en gigantisk øvelse som at flytte hele styrelser og andre statslige organer fra den ene af landet til den anden også ske, uden at man taber hele fagligheden og vidensmiljøer på gulvet. Tidligere undersøgelser dokumenterer, at et godt psykisk arbejdsmiljø er en katalysator for produktivitet og høj faglig kvalitet,” siger Morten Thiessen.

Måden, du taler på, har konsekvenser for, hvilke reaktioner du får fra dine medarbejdere. Der findes syv forskellige sprog, du kan bruge i forskellige situationer. Få råd til, hvordan du med fordel kan bruge dem alt afhængig af situationen.

Undersøgelsen om forandringer og psykisk arbejdsmiljø er lavet af Akademikerne blandt sammenlagt 28.000 medlemmer. Akademikernes (AC) artikel Ledelsen glemmer arbejdsmiljøet ved forandringer.

Fold sammen
Læs mere

Fold sammen
Læs mere

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.