Cult politianmeldes for vold og hærværk i gammel reklame

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Cult A/S for at bruge vold som virkemiddel i en internet-reklame fra 2009.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Læskedrikproducenten Cult A/S er kendt for sine grænsesøgende markedsføringskampagner, og i flere tilfælde har forbrugerorganisationer været ude med riven i forhold til brugen af sex, vold og platheder i bestræbelsen på at sælge mere energipakket øl- og vand. Nu har Forbrugerombudsmand Henrik Øe så politianmeldt selskabet for en reklamefilm fra 2009.

I reklamefilmen (som kan ses på Bt.tv her), følges en tilsyneladende ung hovedperson, mens han - efter at have indtaget Cult Raw Energy - blandt andet røver en kiosk, tisser på en dør og angriber en række personer. Filmen afsluttes med en stemme, der slår fast, at det koffeinholdige produkt er "Not for kids" - altså ikke for børn, men ifølge Forbrugerombudsmanden er det lige præcis her problemet opstår.

Læs også:

Iværksætter nedtonede bryster af frygt for rød regering


Cult dropper silikonebryster som præmie

Vist på nettet

Filmen har kun været vist på internettet, alligevel vurderer  Henrik Øe, at den overtræder markedsføringslovens § 8, stk. 2, der forbyder anvendelsen af vold som virkemiddel i reklamefilm rettet mod børn og unge under 18 år.

- Det at den er tilgængelig på Youtube er ikke nok i sig selv, men der er tale om en helhedsvurderinge, siger Forbrugerombudsmanden til Evb.dk. Han understreger, at produktet i andre sammenhænge har været markedsført til unge under 18.

- Det er et produkt, der ifølge selskabet selv, købes af en målgruppe på mellem 15 og 25 år, og produktet har blandt andet været markedsført i magasinet Chili (målrettet gymnasieelever, red.). Det er så min vurdering, at det er en overtrædelse af den skærpelse af loven, som kom i 2006, siger Henrik Øe.

Læs også: Lovindgreb presser alkohol-iværksætter

Åbenlys misforståelse

Han forklarer, at virksomheden nu kan vælge mellem at betale en bøde eller tage sagen i retten, og umiddelbart har Cult tænkt sig at tage kampen op.

Selskabets stifter og bestyrelsesmand Brian Sørensen er således både overrasket og fortørnet over politianmeldelsen.

- Det var og er stadig vores klare opfattelse, at reklamen er helt lovlig. Desuden er det en åbenlys misforståelse, når forbrugerombudsmanden ser reklamen som rettet mod personer under 18 år. Derfor er vi også overbeviste om, at vi får medhold i en eventuel retssag, siger Brian Sørensen, der henviser til selskabets advokat for yderligere kommentarer.

Han er naturligvis ekspert i markedsføringsret, og hedder Thomas Munk Rasmussen.

Læs også: Fem reklamer der går lige til stregen

Anstrengt fortolkning

Og han deler Cult-iværksætterens undren.

- Det forekommer mig at være en aldeles anstrengt fortolkning, at gerningsindholdet i markedsføringslovens § 8, stk. 2 skulle være opfyldt, blot fordi en reklamefilm er lagt på internettet. Der er tale om en usædvanlig sag, som i sidste ende bør bedømmes af domstolene, udtaler advokaten.

Læs også: Vovet iværksætter udfordrer Carlsberg