Coachingbølgen har toppet

Danskernes brug af professionelle coaches er ved at have nået toppen, vurderer trendforsker. En modbølge er på vej og kræver vennerne tilbage i vores liv.

Kirsten Poulsen direktør i trendforskningsfirmaet Firstmove. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Coaching er blevet populært. Så populært at et enkelt klik på søgemaskinen Google giver 917.000 hits på ordet, bare i Danmark. Men nu vurderer trendforskere, at modefænomenet er på retur.

I stedet er en ny bølge på vej, viser kvalitative studier i trendforskningsfirmaet Firstmove - og den bølge vil have vennerne og netværket tilbage og helt tæt på igen, forklarer firmaets direktør, Kirsten Poulsen til Urban.

»Det er som om, individdyrkelsen nu har nået sine højder. Det er blevet for let købt at gå til coach. Holdningen blandt firstmoverne (dem, der gør alting først, red.) er, at man selv må til at tage ansvar for sit eget liv. At det ikke nytter at lægge sine problemer over på en tilfældig coach.«

På nettet lancerer de såkaldte life-coaches sig som 'tålmodige lyttere, 'sparringspartnere' og 'professionelle hjælpere' - med andre ord en slags neutrale venner, som du betaler for at lytte og agere spejl.

Der er dog én vigtig forskel på en ven og en coach: Hos coachen behøver du ikke investere noget den anden vej. Her handler det om dig og kun dig. Men da den nye generation vægter fælleskabet højere end individdyrkelsen, lover det ikke godt for de mange selvbestaltede coaches.

»Over tid har flere og flere fundet ud af, at den rendyrkede indidvidtanke har sine begrænsninger. Vores studier viser, at trendsætterne begynder at vælge coaching fra. For vi har jo et netværk. Vi har jo familie og venner, så lad os dog bruge dem i stedet for at bruge penge på en coach,« siger Kirsten Poulsen.

Coaching startede hos chefen

Life-coaching som fænomen tog sit udspring på chefkontoret, hvor lederne fik hjælp til at blive bedre ledere. For nylig viste en undersøgelse, at 37 procent af de danske ledere på et tidspunkt i deres karriere har benyttet en personlig coach.

Men efterhånden er coaching blevet allemandseje, og idag kan man få coaching til næsten alt; stress, sundhed, spriritualitet og parforhold er eksempler.

Alene det, at der er gået inflation i ordet, får nogle trendsættere til at løbe skrigende bort, vurderer Kirsten Poulsen fra firmaet Firstmove.

»Vi står nu over for fælleskskabets og sammenholdets tidsalder. Folk har fundet ud af, at de kun er noget gennem nogle andre. Og i den optik spår jeg ikke de personlige coaches den store fremtid,« siger hun. Kilde: Urban