Chefer mangler klare mål og frihed til at lede

Kun 40 procent af cheferne i dansk erhvervsliv har klare præstationsmål, og kun halvdelen har fuld frihed til at træffe beslutninger, viser en undersøgelse fra Lederne. Det kan bremse både innovation og vækstmuligheder, lyder det fra ledelseseksperter.

Mange chefer føler ikke, at de har de nødvendige frihedsgrader til at træffe beslutninger. Fold sammen
Læs mere

Både direktionsmedlemmer og chefer længere nede i hierarkiet er i tvivl om, hvilke mål og succeskriterier de skal styre efter. Mange føler heller ikke, at de har de nødvendige frihedsgrader til at træffe beslutninger.

Det er hovedkonklusionen i en undersøgelse, som interesseorganisationen Ledernes Hovedorganisation har gennemført blandt mere end 4.000 direktionsmedlemmer, mellemledere og linjeledere i små og mellemstore virksomheder.

Undersøgelsens resultater bekymrer rådgivningschef hos Lederne, Niels Henriksen. For når kun lidt over halvdelen af cheferne i danske virksomheder går med en følelse af, at de har den nødvendige frihed til at lede, og når under halvdelen har klart definerede succeskriterier, kan det få konsekvenser for virksomhederne.

»Det betyder, at der er uudnyttet potentiale og ledelseskraft, som ikke bliver bragt i spil. Det kan begrænse mulighederne for innovation og vækst. Hvis der er usikkerhed hos lederne, opstår der et vacuum, hvor meget kan blive tabt på gulvet, og medarbejderne ikke får en klar retning fra deres chef,« siger Niels Henriksen.

Dårlig ledelse kan give manglende vækst

Ledelsesekspert Flemming Poulfelt, professor ved CBS Fold sammen
Læs mere

Ledelsesekspert Flemming Poulfelt, professor ved CBS, deler bekymringen, fordi der er en risiko for, at går ud over virksomhedernes vækstpotentiale.

»Hvis der er uklarhed om målene, kan det have en negativ effekt på både produktivitet, kreativitet og vækst,« siger Flemming Poulfelt, der er overrasket over, at cheferne svarer som de gør netop nu.

»Siden finanskrisen har virksomhederne brugt en masse energi på at effektivisere og strømline virksomhederne til bedre bundlinjer, så man kunne godt have forventet, at det ville være relativt velbeskrevet, hvilke mål man skal nå i 2016,« siger Flemming Poulfelt.

Han er især overrasket over, at mål og succeskriterier ikke står knivskarpt for over halvdelen af cheferne. Selv blandt administrerende direktører er der kun 46 procent, som i høj grad eller meget høj grad oplever, at de har klart definerede mål.

»Det er ikke særlig heldigt, at under halvdelen af lederne på alle niveauer ikke er 100 procent sikre på retningen. For hvad er det så, man leverer? Det er en væsentlig udfordring – ikke kun for direktionerne, men også for bestyrelserne. Der mangler tilsyneladende afklaring og afstemning af forventningerne om, hvad man skal opnå som administrerende direktør eller som mellemleder. Det er tankevækkende, at ledere ikke gør mere for at få afklaret eventuelle uklare eller manglende beføjelser og præstationsmål,« siger Flemming Poulfelt.

Chefer mangler et kompas

Også Niels Henriksen fra Lederne er forbavset over, at så mange chefer – også dem helt i toppen – er i tvivl om, hvilke mål de skal opnå for at leve op til virksomhedens og dermed ejernes forventninger. Og når ledere på forskellige niveauer samtidig føler, at de ikke har den nødvendige frihed til at træffe beslutninger, så mener han, at ansvaret for at vende udviklingen ligger hos dem med flest striber på skuldrene.

»Bolden ligger først og fremmest hos ledernes egne chefer. De skal sørge for at give deres ledere tydelige beføjelser, mål og ansvar. Men linje- og mellemlederne har også en selv et ansvar for at lede opad og gøre direktionen opmærksom på, at man for eksempel hører modsatrettede signaler eller har behov for at få defineret sit handlerum,« siger Niels Henriksen.

Mål som rettesnor

Fra sin færden rundt i dansk erhvervsliv kan partner i Deloitte Consulting, Kim Domdal, genkende meget af det, Ledernes undersøgelse viser. Han mener, at undersøgelsen afspejler den virkelighed, som mange virksomheder skal agere i. Særlig i finansektoren, hvor digitaliseringen har vendt op og ned på forretningsmodellen.

»Men den dynamik og fart, der er på udviklingen, går det så stærkt, at den gamle forestilling om, at man kan målstyre sig ud af det hele, står lidt for fald, fordi virkeligheden er så omskiftelig,« siger Kim Domdal, ekspert i performance og ledelse.

Vejen frem er ikke at opgive målene, men at bruge dem som overordnet rettesnor. Og så skal lederne ud af kontorerne.

»Det handler om at tage ledelsesnærværet mere alvorligt. Sat lidt på spidsen, tror jeg, at alt for mange ledere har outsourcet ledelsesopgaven til et målstyrings- eller performancesystem frem for at tage ansvar for ledelsesopgaven og tale med medarbejderne. Selv om vi har målstyring, er dialogen mellem ledere og medarbejdere og lederne imellem sindsyg vigtig løbende at vurdere, om vi er på rette vej med de rigtige mål,« siger Kim Domdal.

Han oplever stor efterspørgsel efter rådgivning om, hvordan man får lagt snittet rigtigt mellem dialog, ledelse og målstyring. Mange ledere kan se, at det er der, skoen trykker.

»Det er meget hot på agendaen, særlig i virksomheder eller brancher, der er udsat for store udefra kommende transformationer,« siger Kim Domdal.