Chefer kan ikke få tiden til at slå til

Manglende tid er en stor udfordring for mange ledere. En af konsekvenserne er, at der bliver brugt færre ressourcer, end lederne egentlig ønsker på personaleledelse.

Vibeke Skytte, Direktør hos Lederne. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For lidt tid er bremseklods for god ledelse. Sådan lød én af konklusionerne på en undersøgelse, som Lederne i august foretog i samarbejde med Mercuri Urval og analyseinstituttet YouGov. 37 procent af de 1.870 adspurgte private og offentlige ledere mener, at »for lidt tid til mine opgaver« i høj eller meget høj grad begrænser mulighederne for god ledelse og topper faktisk listen over en række valgmuligheder.

Og det med tid kan jeg godt – i hvert fald periodevis – nikke genkendende til. I skrivende stund er jeg netop vendt tilbage til kontoret efter et par dage på Fyn, hvor jeg har været sammen med en gruppe ledere. Mens vi har været forskanset i et mødelokale langt fra vores vante omgivelser og ivrigt diskuteret strategi, er verden udenfor gået videre. Vi har alle i pauserne kunnet følge med i, hvordan telefonbeskeder og mails er tikket ind, men vi har måttet sætte besvarelserne på standby, for tiden var planlagt til noget andet.

Efter at par dages fravær er jeg nu tilbage på pinden, hvor min kalender er fyldt med aftaler, opgaver og deadlines, og hvor alle de indkomne mails og øvrige ting, jeg skal forholde mig til fra de seneste par dage, også skal ekspederes. Det betyder helt konkret, at der ikke bliver megen tid til direkte personaleledelse i dag og måske heller ikke i morgen, for dagene er besat til andre gøremål, bl.a. skal denne klumme være klar inden deadline lige om lidt.

Nogle vil måske sige, at jeg da bare kan uddelegere nogen af opgaverne. Det har jeg allerede gjort, men der vil altid være opgaver, som jeg selv er nødt til at forholde mig til.

Tid er en væsentlig faktor i en ofte travl dagligdag, hvor det handler om at få både arbejds- og privatliv til at gå op i en højere enhed. Vi har kun 24 timer at gøre godt med, og derfor gælder det om at have fokus på sine prioriteringer, hvis man skal leve op til de høje ambitioner, som ofte er gældende, hvis man har sagt ja til at være leder.

Måske kommer det bag på nogen, at dét at være leder også betyder, at der skal lægges flere timer end i så mange andre job. Helt nøjagtigt viser Ledernes undersøgelser, at ledere i gennemsnit arbejder 44 timer om ugen, og mange bruger væsentligt flere timer. Det kan blandt andet skyldes mange mødeaktiviteter, og hvor man så må bruge tid på at indhente det forsømte på et andet tidspunkt – tidspunkter som måske var afsat til direkte ledelse.

En konsekvens af manglende tid kan være, at man konstant er på bagkant og derfor begynder at prioritere forkert eller kaste sig over alle opgaver på én gang uden at blive helt færdig med noget. En anden konsekvens af manglende tid kan også være, at man kommer til at bruge færre ressourcer, end man egentlig ønsker, på at udøve personaleledelse eller at tænke de langsigtede strategiske tanker.

Forventningsafstemning med sin nærmeste leder og sin familie er vigtig, når tiden er knap. Men det allervigtigste er, at man får forventningsafstemt med sig selv. Har man sagt ja til ledelse, bør man nøje overveje, hvordan man kan få tiden til at slå til, så man får den nødvendige tid og dermed også kvalitet ind i sit lederjob. Det kræver tid og tilstedeværelse at blive en succesfuld leder.

I forhold til min egen tid og tid til ledelse de kommende dage, tror jeg ikke, at mine medarbejdere vil opleve synderlig fravær af ledelse, fordi jeg i et par dage prioriterer nødvendige skrivebordsopgaver før medarbejderne. Men det vil være uomtvisteligt, at hvis manglende tid bliver en permanent tilstand, vil jeg blive karakteriseret som en dårlig leder.