Chefer holder i stigende grad øje med ansatte på nettet

Virksomheder rejser flere og flere disciplinærsager, som omhandler de ansattes opførsel på de sociale medier.

Foto: KAREN BLEIER. Virksomheder holder i stigende grad øje med, hvordan deres ansatte opfører sig på de sociale medier og er klar til at slå ned, hvis de mener en ansats opførsel er upassende.
Læs mere
Fold sammen

Virksomheder holder i stigende grad øje med, hvordan deres ansatte opfører sig på de sociale medier og er klar til at slå ned, hvis de mener en ansats opførsel er upassende. Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge Dansk Industri (DI) fylder sociale medier mere og mere i disciplinærsager.

»Det er der ingen tvivl om. Medarbejderne skal tænke over, hvad de skriver. Ellers risikerer de at miste deres job,« siger underdirektør hos DI med ansvar for ansættelsesret, Sanne Claudius Stadil, til avisen.

En stor international undersøgelse, som endnu ikke er offentliggjort, viser samme tendens.

77 multinationale selskaber fordelt på 37 lande har deltaget i undersøgelsen, hvor de er blevet spurgt om, hvor meget de sociale medier fylder i deres juridiske afdelinger. 12 procent virksomhederne rejser flere end 20 disciplinærsager om året som følge af de ansattes opførsel på de sociale medier. I 2013 var det kun en procent af virksomhederne der rejste flere end fem sager.

Sagerne skyldes oftest, at en ansat har været illoyal over for virksomheden, har talt grimt om den eller har pjækket og er blevet afsløret via et socialt medie.