Chefer er frustrerede over brokkeri

Sladder og brokkeri mellem kolleger får cheferne til at hive sig i håret. Det er deres ansvar at skabe et godt arbejdsmiljø, men medarbejderne bør sladre om brokke-kollegaer, mener Ledernes Hovedorganisation.

Brok og sladder er et stort problem på mange arbejdspladser, og det kan have store konsekvenser, da der er en klar sammenhæng mellem det psykiske arbejdsmiljø og antallet af sygefraværsdage, skriver Ledernes Hovedorganisation i sit nyhedsbrev Lederne Mandag.

Organisationen får ind imellem henvendelser fra medlemmer, som er frustrerede over brokkeri og sladder på arbejdspladserne. Og det er primært lederens ansvar at skabe et sundt arbejdsmiljø, erkender rådgivningschef Vibeke Skytte fra Ledernes Hovedorganisation. Men medarbejderne skal også tage et ansvar – og det kan de gøre ved at fortælle chefen om kollegernes brokkeri, siger hun.

”Brokkeri kan brede sig som ringe i vandet, hvis det ikke bliver stoppet. Ofte er lederen den sidste, som hører om utilfredsheden, og derfor har man som medarbejder pligt til at vurdere, om det ikke vil være bedre at gå til lederen og fortælle om kollegernes brok, frem for selv at være med i koret, som spreder brokkeri og rygter,” siger Vibeke Skytte.

”En kollega, som tør gå til lederen og fortælle om andres brok, vil måske i første omgang blive betegnet som en sladrehank. Men på længere sigt er det i alles interesse at få gjort noget ved roden til brokkeriet og dermed forbedre arbejdsmiljøet. Så den, der giver lederen et tip i god tid, er i mine øjne ikke en sladrehank, men snarere en god kollega,” siger Vibeke Skytte.