Chefer er dårlige til at løse konflikter

Cheferne på de danske arbejdspladser er for dårlige til at løse konflikter. Det konkluderer konsulentfirmaet Teglkamp & Co. på baggrund af en ny undersøgelse.

En god løn alene gør det ikke, når det gælder jobbet. Vi vil have mulighed for at udvikle os. Udviklingsmuligheder har absolut højeste prioritet, når vi søger nyt job. Og så lægger vi også vægt på, at vi får spændende opgaver og ikke mindst en god chef, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Dette er blandt konklusionerne fra en nylig afsluttet undersøgelse, som konsulentfirmaet Teglkamp & Co i Hillerød har foretaget.

- I en tid med mangel på kvalificeret arbejdskraft er det vigtigt, at virksomhederne er meget skarpe på, hvilke elementer der tiltrækker og fastholder medarbejderne, siger direktør Susanne Teglkamp fra Teglkamp & Co.

Hele 60 procent lægger vægt på udvikling, mens 53 procent vægter spændende arbejdsopgaver, og for 42 procent spiller en god leder også en rolle i forhold til, om et job et attraktivt. Af personlige egenskaber lægger vi ifølge undersøgelsen vægt på en leder, der er troværdig og ærlig, og som har overblik og selvindsigt. Deltagerne i undersøgelsen giver også deres nuværende ledere gode karakterer, når det handler om delegation af opgaver og ansvar.

Til gengæld scorer lederne bundkarakter på at have en coachende lederstil. Der er heller ikke høje karakterer til ledernes evne til at løse konflikter. Mere end hver fjerde af deltagerne i undersøgelsen giver deres leder absolut bundkarakter, og 70 procent mener, at lederne generelt er dårlige til at løse konflikter.

Hos Ledernes Hovedorganisation kan uddannelseschef Mette Bjørn godt genkende effekten af en god chef.

- Coaching og konfliktløsning vurderes også af lederne selv til at være nogle af de vigtigste områder. Det kan vi se fra vores egne undersøgelser, og kurser i netop de to parametre er i meget stærk vækst, så lederne er i gang med at forbedre sig, siger Mette Bjørn.

Kilde: Frederiksborg Amts Avis