Chefen vil have en iPad

Tavlecomputere har uventet stor succes og finder nu også vej ind i virksomhederne. Bruger man den rigtigt, har tavlen flere anvendelsesmuligheder for erhvervslivet.

Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var en vis skepsis, blandt andet hos denne skribent, da den i disse uger så omtalte Steve Jobs for halvandet år siden præsenterede Apples nyeste vidunder, iPad. Ideen med at lave en computer med trykfølsom skærm var langt fra ny; faktisk havde Microsoft i en årrække forsøgt et gennembrud på denne front, men uden held. Desuden syntes der ikke at være plads til en ny produktkategori mellem smartphone og laptop.

Men Steve Jobs beviste endnu en gang, at han havde læst markedet og tidsånden rigtigt. Salget af iPad har overrasket analysefirmaer og Apple selv – samt konkurrenterne. Det skyldes bl.a., at man med iPad har fået et usædvanligt godt tag i målgrupper som kvinder og ældre. Men den store gevinst for Apple har været den uventede succes på erhvervsmarkedet, hvor man hidtil har levet en perifer tilværelse.

Brug tavlen rigtigt

Succesen skyldes ikke mindst et internt pres i virksomhederne for at få fingre i de nyeste gadgets. Det gælder for eksempel medarbejdere, der ejer en iPad privat og gerne vil kunne bruge samme værktøj på arbejde. Det største pres kommer imidlertid fra ledelsen. En undersøgelse fra analysefirmaet IDC fortæller, at ledere på alle niveauer er den primære drivkraft for nye gadgets. “Chefen vil have en iPad,” som en analytiker udtrykte det.

Men er det hype? Kan en iPad eller en lignende tavlecomputer gøre en forskel i det daglige arbejde? Ja, det mener jeg. Hvis man vel at mærke bruger iPad’en på dens præmisser og ikke udelukkende som en erstatning for den bærbare computer.

Tavlecomputeren kan teknisk set lige så meget som en bærbar, men alligevel er der væsentlige forskelle. Den flade anordning er uden fysisk tastatur. Til gengæld er iPad’en mere kompakt og hurtigere at bruge i en snæver vending. Her skal man ikke vente flere minutter på, at computeren kommer i gang. Softwaren er også anderledes i forhold til den traditionelle Windows-struktur. Omdrejningspunktet hos iPad’en er de såkaldte apps, små programmer med et væld af forskellige anvendelsesformål.

Flere muligheder

Det er disse grundlæggende karakteristika, der også præger de mest typiske anvendelsesformål i virksomhederne. Her er nogle eksempler.

Præsentationer. Med en tavlecomputer er det nemt at have informationer frem og præsentere dem på skærmen. Det gælder PowerPoints, men også foto-slideshows og video. iPad byder også på en række apps, der gør det muligt at tegne på skærmen som på et whiteboard.

Kommunikation. Tavlecomputere er selvfølgelig udstyret med alle nødvendige kommunikationsredskaber som email, chat og adgang til sociale netværk. En yndet feature er videomøder, som foregår via Skype eller Apples eget program FaceTime.

Dokumenter. Med en iPad i hånden slipper man for at slæbe stakke af papirer med til møder. I stedet gemmer man det hele på sin tavle, hvor man med få fingerbevægelser kan hive de rigtige sider frem.

Voice-to-text. Tavlecomputere á la iPad byder på avanceret stemmestyring, som for eksempel kan bruges til noter eller emails. Indtil videre forefindes disse apps dog ikke i nogen dansk udgave.

Virksomheder kan fint leve uden tavlecomputere, men en iPad eller lignende kan være et værdifuldt supplement specielt i kommunikationssammenhæng, face-to-face eller online.

Men måske har du allerede en iPad?