Chefen kontakter sygemeldte - af omsorg

Omsorg og ressourcesavn er de vigtigste motiver for, at virksomheder tager kontakt til sygemeldte ansatte.

Læs mere
Fold sammen

Især i små virksomheder kan produktionen komme under pres, når en medarbejder lægger sig syg.

En rundspørge viser da også, at arbejdsgiverne foruden at vise omsorg kontakter sine sygemeldte medarbejdere for at høre, hvornår de kan vende tilbage til jobbet.

Rundspørgen er foretaget af Dansk Erhverv blandt 1.000 medlemsvirksomheder, og heraf har 127 givet svar.

- Undersøgelsen tegner et markant billede af, at talentfulde medarbejdere er virksomhedens væsentligste ressource. På sammen måde som en fodboldklub for eksempel drager omsorg for en skadet spiller, beskytter virksomhederne også deres investering, når de kontakter syge medarbejdere. Medarbejderen anses nemlig stadig for at være en stor værdi for forretningen, selv om vedkommende midlertidigt er ramt af sygdom, siger Ulrik Schultz Brix, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Han erkender, at det er forventeligt, at de fleste vil svare, at de løfter telefonen for at ringe til syge ansatte for at udvise omsorg.

- I stor udstrækning vil det være det, som er socialt tilforladeligt at svare, siger han.

I alt 85 procent af de deltagende virksomheder svarer, at de kontakter sygemeldte medarbejdere for at udvise omsorg, mens 80 procent angiver, at de ønsker at vide, hvornår medarbejderen vender tilbage.

Hos fagforbundet HK mener man som udgangspunkt, at sygesamtaler er positive. Forbundet glæder sig blandt andet over den nye sygedagpengelov, der har til formål at få sygemeldte personer hurtigt tilbage til arbejdet.

- Folk, som er sygemeldte gennem lang tid, kan ofte risikere at blive endnu mere syge og ende med at få en fyreseddel. Derfor vil vi også gerne have en opfølgning og have folk i arbejde så hurtigt som muligt. Men der skal være aftalt nogle spilleregler for, hvordan det foregår, understreger Mette Kindberg, næstformand i HK/Danmark.