Champagnen har fået tømmermænd

Efter to årtier med vækst går Champagnen hårdere tider i møde. Efter rekordåret i 2007 anslås salget for 2008 at være dalet med syv procent, og ifølge en fransk avis risikerer visse forgældede producenter at sælge deres dyre dråber til spotpris.

Læs mere
Fold sammen
PARIS: Efter to årtier med konstant stigende priser og ditto omsætning er Champagne-industrien ved at vågne med tømmermænd.

Sammenslutningen af franske champagne-producenter CIVC anslår, at det just forgangne års omsætning er skrumpet med omkring syv procent i forhold til 2007, hvor man slog alle rekorder med 338,7 millioner solgte flasker.

Dystre udsigter
Og det ser endnu mere dystert ud for 2009, for finanskrisen har fået forretninger og grossister til at sælge ud af lagrene uden at fylde hylderne op igen. I oktober, hvor mellemhandlerne normalt ruster sig til jul og nytår med store indkøb, dykkede salget således med 16,5 procent.

Krisen vendes dog først og fremmest at gå ud over de store producenter af kendte champagne-mærker, der de seneste år jævnligt har sat priserne markant i vejret.

Og så dem, der brugte jubelårene til at gældsætte sig markant i håb om stadigt stigende priser.

Forgældede producenter
Ifølge Le Monde risikerer visse forgældede procenter at skulle sælge de flasker, de ikke kom af med i forbindelse med nytårsfestlighederne, til en spotpris på helt ned til 10 euro (75 kr.) stykket for at skaffe likviditet.

Derimod ventes de små uafhængige producenter at stå med bedre kort på hånden til at klare krisen, og deres salg steg således med 3,3 procent i samme oktober måned, hvor de store champagne-huse måtte nedjustere forventningerne til årsregnskabet gevaldigt.

Billig kvalitetsvin
Småbønderne, der sælger en væsentlig del af produktionen direkte til stamkunder, drager fordel af det faktum, at de generelt tilbyder kvalitetsvin til en langt billigere penge end eksempelvis luksusvarekoncernen Louis Vuitton Moët Hennessy, der de seneste år har skruet prisen for sine i forvejen meget dyre mærker gevaldigt i vejret.

Mange af disse 5.000 små uafhængige champagne-producenter har således ikke haft problemer med at afsætte det forgangne års produktion og må fortsat afvise klienter, fordi de ganske enkelt har udsolgt, ofte endda på forhånd.

»Med 70 millioner solgte flasker om året er vi en vigtig spiller blandt de store [producenter, red],« siger Patrick Lebrun, formand for foreningen af de uafhængige champagne-producenter, til Le Monde. Men trods den stigende succes for de små producenter, lægger Lebrun en dæmper på optimismen:

»Det er rigtigt, at visse vinbønder endda sælger mere end i 2007, men jeg tror ikke vi bliver skånet i 2009.«