Carlsbergs mester i russisk roulette

Isaac Sheps, Carlsbergs topchef i Rusland, skal både navigere på begge sider af krisen mellem Rusland og Ukraine og samtidig sikre, at Carlsberg vinder markedsandele på det vigtige russiske marked.

Rumænskfødte Isaac Sheps er Carlsbergs vigtige ansigt i Rusland som administrerende direktør for koncernens russiske Baltika Breweries. Arkivfoto: Ruslan Shamukov/TASS Fold sammen
Læs mere

1. december 2011 overtog Isaac Sheps stillingen som topchef i Carlsbergs russiske bryggeri og datterselskab, Baltika Breweries.

Her overtog han en af de vigtigste poster i Carlsbergs organisation efter toplederne, da han blev ansvarlig for det marked, hvor man henter 40 procent af indtjeningen. Derudover var han den første udenlandske chef i en russisk organisation, hvilket har været en udfordring og en omvæltning for Isaac Sheps, lyder vurderingen fra analytiker i Sydbank, Morten Imsgard.

»En anden udfordring var, at han overtog en forretning, der nok var nået til et punkt, hvor man var lidt for tilfreds med resultaterne. En organisation, der havde et indtryk af, at man var usårlige, og som var en så dominerende markedsleder i Rusland, at konkurrencebilledet ikke for alvor kunne true dem,« forklarer Morten Imsgard.

Han beskriver Isaac Sheps’ opgave som en klassisk case, hvor den russiske forretning skulle genoprettes til igen at blive et succesfuldt ben i Carlsbergs organisation.

Isaac Sheps’ udfordring er ikke blevet mindre den seneste tid, hvor konflikten mellem Ukraine og Rusland er eskaleret, og Rusland har sendt væbnede styrker ind på Krim-halvøen. Særligt fordi Sheps ikke som sin forgænger, Anton Artemiev, er russer, men fra Rumænien. Han har ikke tidligere haft erfaring med Rusland og taler heller ikke sproget.

Isaac Sheps’ uddannelse er fra Rumænien og Tel Aviv, og han havde sit første direktørjob i Rumænien. Han har tidligere været Carlsberg-chef i Serbien, før han blev det for hele Sydøsteuropa og senere blev det i Storbritannien. Han taler engelsk, rumænsk, ungarsk og hebraisk.

Carlsberg har oplyst, at de på de tre bryggerier, som koncernen har i Ukraine, har øget sikkerheden, og at alle tre bryggerier, der huser 1.700 ansatte, opererer normalt i øjeblikket.

På længere sigt er udfordringen for Sheps dog Carlsbergs rolle på det russiske marked.

»Han er godt på vej til at skabe en stærkere organisation i Rusland, men omvendt har det russiske marked, i den periode han har været der, været utroligt vanskeligt at navigere i på grund af en lang række regulatoriske tiltag fra de russiske myndigheder. Det har gjort det vanskeligt at øge salget i det russiske marked,« siger Morten Imsgard og uddyber:

»Han har ændret tankegangen om, hvordan man skal drive forretningen. At fokusere på at erobre markedsandele og i højere grad servicere kunderne. Han har skåret en del lag væk i administrationen og prøver at opdyrke en kultur, hvor man tør sige noget, selv om man er manden på gulvet.«

Morten Imsgard har selv besøgt Carlsberg i Rusland, hvor hans opfattelse var, at det tidligere var sværere at kommunikere ting til en leder omkring eksempelvis optimeringer. Kommandovejen gik fra ledelsen og ned og ikke den anden vej.

Her har det betydet en åbning, at Isaac Sheps er kommet ind fra en anden kultur og med et andet ledelsessyn, der har sikret et større flow af information begge veje.

Isaac Sheps har tidligere siddet i chefstolen i Storbritannien, hvor han fik vendt udviklingen og var medvirkende til, at Carlsberg igen fik et relativt godt greb om det engelske marked. Derfor vurderer Morten Imsgard også, at Isaac Sheps er »den største problemknuser« hos Carlsberg, der er blevet hentet ind til det måske vigtigste marked.

»Han har bevist, at han kan løfte sådanne opgaver. Han er på vej til at løse de problemer, Carlsberg har i Rusland, men er ramt af sde markedsudfordringer, der er, hvilket de gode resultater drukner lidt i. Men mit indtryk er, at der sker ting i Baltika-bryggerierne og den måde, man styrer det på, som er med til at trække lønsomheden op,« siger Morten Imsgard.