Carlsbergs mål er intakt

Halvårsregnskabet skuffede. Især fordi det russiske ølforbrug dalede. Men markedet vil vende tilbage, og Carlsberg ser store muligheder i Asien.

Jørgen Buhl Rasmussen, Carlsberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter præsentationen af et regnskab for første halvår, der helt klart ikke levede op til vores egne forventninger, handler det igen om at have fokus på den daglige forretning. Vores strategi er intakt, og vores regioner i Europa og Asien leverede det forventede. Årsagen til resultatet i første halvår er en skuffende markedsudvikling i Rusland, hvor højere afgifter og stigende input priser har betydet prisstigninger på øl på 30 procent i løbet af 18 måneder.

De russiske forbrugere har godt nok brugt 20 procent flere rubler på øl, men samlet betyder det, at ølforbruget i volumen falder, hvor vi havde forventet en stigning på 2-4 procent. Desværre hjalp sommervejret i Europa og Rusland ikke til at hente det tabte.

Vores forventninger til indtjeningen er nu omkring 10 mia. kr. mod 10,2 mia. kr. i 2010

Markedet vender tilbage

Udviklingen i Rusland giver ikke anledning til at ændre på den strategiske retning for Carlsberg. De russiske forbrugere drikker i dag i gennemsnit 64 liter øl, hvor forbrugerne i Europa i gennemsnit drikker cirka 80 liter. Den russiske økonomi er generelt ganske sund, og inflationen i Rusland forventes næste år at være væsentligt under 2011.

Sammenkobles dette med, at alkoholforbruget i Rusland både bør og skal reduceres, bekræfter alle historiske, globale trends, at der vil ske et skifte fra stærk spiritus – som i dag udgør ca. 70 procent af det samlede alkoholforbrug – til lavere alkoholiske drikke inklusive øl.

Derfor forventer vi, at det russiske ølmarked vil vende tilbage til vækst, hvor først finanskrise og siden afgifter og råvarepriser for en periode har sat foden på bremsen i den russiske udvikling.

For vores selskaber i Nord- og Vesteuropa handler det uændret om på den ene side at kigge på effektiviteten i vores forretning. Både i de enkelte lande og på tværs af landene har vi iværksat projekter, der skal gøre os mere effektive i den måde, vi driver vores forretning på.

Vi har projekter inden for supply chain, vi arbejder på at reducere kompleksiteten i vores forretning og er i færd med at standardisere hele vores forretningsmodel, hvor Schweiz netop er gået over på den fremtidige platform.

På den anden side skal vores toplinje vokse. I Europa vil vi investere i at øge vores markedsandele af drikkevaremarkedet samt udvide universet for drikkevarer. Det skal ske gennem innovationer og bedre eksekvering. Vi vil have fokus på vores stærke internationale mærker som Carlsberg og Tuborg og vil udbrede innovationer til flere markeder eksempelvis med Somersby og Copen*hagen.

Vi vil også innovere ved at bruge vores erfaringer fra brygprocessen til at udvikle helt nye drikkevarer som den nye sodavand for voksne Beo*.

Asien vil vokse

Og så vil Asien spille en væsentlig rolle i den fremtidige vækst. Asien udgør i dag 16 procent af Carlsbergs volumen, men vi ser en meget hurtig vækst i ølforbruget her.

Med første halvårs nye investeringer i Kina har Carlsberg nu helt eller delvist ejerskab af 42 bryggerier i Kina, der i dag både er verdens største og verdens hurtigste ølmarked.

Så vores strategi er intakt, men naturligvis gennemgår vi alle vores planer i lyset af udviklingen i første halvår samt den internationale, økonomiske udvikling, så vi har planerne klar, hvis udviklingen ikke går som forventet.