Byret underkendte fyring af præmieret havariinspektør

Lars Christoffersen, forhenværende inspektør i Havari-kommissionen. Foto: Emil Hougaard Fold sammen
Læs mere

Havariinspektør Lars Christoffersen var en mand, kollegerne respekterede. Som tidligere luftkaptajn hos Sterling og Conair havde han fløjet store langdistancefly, og i 1999 blev han hentet til statens uafhængige sikker­hedsvagthund, Havarikommissionen.

Sammen med kollegerne i Havari­kommissionen har han blandt andet forestået udredningen af Dash 8- havarierne i Aalborg og København, som i 2007 sendte kuldegysninger gennem alle danskere med den mindste smule flyskræk. Lars Christoffersen fik i fik i december 2007 en ekstra bonus på 35.000 kroner for sin indsats med Dash 8.

Alligevel blev han fyret i 2013, efter at Havarikommissionens ledelse havde fundet ham uegnet til jobbet som havariinspektør. Københavns Byret fandt i 2015 afskedigelsen uberettiget.

Overraskende nok var det netop Lars Christoffersens arbejde med at udrede et nyt Dash 8-havari i Nuuk Lufthavn 4. marts 2011, der blev medvirkende årsag til hans fyring.

Et »personligt had«

I foråret 2013 var han ved at lægge sidste hånd på Havarikommissionens rapport om ulykken i Nuuk, men kommissionens chef, Martin Puggaard, var utilfreds med rapportens detaljeniveau og »afledte budskab«. Et længere forløb, hvor rapporten blev sendt frem og tilbage mellem Lars Christoffersen og Martin Puggaard, fulgte.

Få måneder efter var fyringen af Lars Christoffersen en realitet:

»Baggrunden for afskedigelsen er uegnethed i Deres stilling som lufthavariundersøger,« skrev Transport og Bygningsministeriets personalechef til Lars Christoffersen 28. august 2013.

Fyringen i utide kostede den i dag 64-årige Lars Christoffersen en nedgang i pensionen fra godt 14.469 kr. til 8.470 kr.

»Det var en mærkelig oplevelse. Jeg vidste ikke, hvad der foregik. Pludselig var der kritik af alt, hvad jeg lavede,« fortæller Lars Christoffersen til Berlingske.

Han har forklaret i retten, at der opstod uenighed mellem havari­inspektørerne og Martin Puggaard i en sag om det forulykkede Dash 8­-flys såkaldte sorte bokse.

»Selv om emnet var sagligt og fagligt begrundet, opstod der et personligt had til havariinspektørerne,« oplyser han i en redegørelse, som har været forelagt retten.

Ifølge redegørelsen sagde Martin Puggaard: »Hvis I vil have krig, skal I få det.« Det afviser han dog over for Berlingske:

»Det kan jeg ikke genkende. Jeg er ikke en person som bærer nag.«

Ministeriet har anket afgørelsen fra Københavns Byret.