»Byg en relation, så medarbejderen kender sin leder«

Hos servicegiganten ISS er fokus rettet mod medarbejdernes vel­befindende, og tilliden mellem leder og medarbejder er altafgørende for det, forklarer selskabets HR-direktør, Dorthe Rønnau.

Foto: Simon Læssøe. HR-direktør i ISS Dorthe Rønnau.
Læs mere
Fold sammen

Flere og flere vil i fremtiden opleve en mere hektisk arbejdsdag.

Faktisk viser en ny undersøgelse, at 78 pct. af de danske ledere forventer, at hverdagen bliver mere stresset inden for de næste to år. 62 pct. vurderer, at det mest relevante udviklingsområde er at skabe mere trivsel blandt medarbejderne.

Og lige præcis trivsel holder servicegiganten ISS et vågent øje med. HR-direktør Dorthe Rønnau forklarer, at dialog med medarbejderne og forventningsafstemning er vigtigt for at hæve trivslen på arbejdspladen. Derfor er det vigtigt, at lederen kender sine medarbejdere:

»Vores ledere skal skabe en relation til medarbejderne, så de føler, at de tør gå til lederen, hvis der er noget, som ikke fungerer. De skal også turde komme med personlige ting som skilsmisse eller dødsfald i familien.«

Undersøgelsen peger på, at 97 pct. af lederne vurderer, at medarbejdernes trivsel bliver en afgørende faktor for at kunne fastholde dem fremadrettet.

»Hvis en medarbejder bliver stresset, har vi en sundhedsordning, hvor de kan tale med en ekstern coach, ligesom ISS spiller en aktiv rolle i at sikre, at medarbejderen kommer godt tilbage på arbejdet igen,« siger Dorthe Rønnau.

60 pct. af lederne ved, at deres medarbejdere ikke har det godt på arbejdspladsen, men 70 pct. af de danske ledere har ikke kompetencerne til at gøre noget ved det. Ifølge Dorthe Rønnau er det vigtigt for en leder at sætte klare rammer og mål, ligesom medarbejdere og ledere skal have tydelige forventninger til hinanden og skabe tillid gennem dialog.

»Hvis man som leder fokuserer på at forholde sig til de ansatte som mennesker og ikke blot se folk som ressourcer, tror jeg, at mange medarbejdere ville undgå stress og opnå bedre trivsel,« siger hun.

Tillid og anerkendelse er nøgleord for HR-direktøren, når det kommer til godt arbejdsmiljø. Løsningen på mistrivsel lyder:

»Byg en relation, så medarbejderen kender sin leder.«