Burberrys redningsmand er et højtlønnet vidunderbarn

Christopher Bailey har forvandlet modeimperiet Burberry fra et mormormærke til en del af modeeliten og været med til at genrejse London som modecentrum, men hans eksorbitant høje løn får nu aktionærerne til at protestere.

Efter Christopher Bailey blev chefdesigner i det britiske modehus flyttede han fremvisningen af kollektionen tilbage til London, hvilket også har medvirket til at få London tilbage som en af verdens vigtigste modebyer. Foto: Damien Meyer/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

188 millioner kroner i løn, 4,1 millioner kroner til forbrug og massive aktieoptioner, hvoraf hovedparten ikke engang afhænger af hans præstationer. Det britiske modehus Burberry holder ikke igen med aflønningen af topchef Christopher Bailey. Og godt nok er han både administrerende direktør for hele imperiet, chefdesigner og lidt af en frelser for det engang skrantende modehus, men måske er det lige i overkanten.

Det mener i hvert fald en del af selskabets aktionærer, som fredag rejste den 43-årige topchefs aflønning som et tema på Burberrys generalforsamling.

Det mundede ud i, at 52 procent af aktionærene i en ikke bindende afstemning stemte imod topchefens svulstige aflønning. At afstemningen ikke er bindende betyder imidlertid, at Burberry ikke er påkrævet at ændre på aflønningen.

Christopher Bailey er kendt som lidt af et vidunderbarn, og han har været centrum for en sensationel turn around af det 158-årige, ikoniske modehus. Da han kom til i 2001 var Burberry nok en del af modebranchen, men moderne var det ikke.

De kendte røde, sorte og sandfarvede tern var nærmere synonymt med britisk overklasse på den kedelige måde, men med Christopher Bailey som chefdesigner er det image blevet vendt fuldstændig på hovedet. Burberry-ternene findes stadig på hylderne, men de kommer ikke i nærheden af catwalken, hvor det i stedet er linjen Burberry Prorsum, der trækker overskrifter.

Det samme gør Burberrys samarbejde med blandt andre David og Victoria Beckham og ikke mindst deres søn Romeo, der allerede som tiårig var centrum for en kampagne for modehuset.

Moden tilbage til London

I 2009, da Christopher Bailey blev forfremmet til chefdesigner var en af hans første beslutninger at flytte fremvisningen af husets kollektioner fra modeugen i Milano og hjem til London. Det blev tillagt kæmpe betydning i den engelske hovedstad, og Christopher Bailey er dermed ikke kun kendt for at genoplive Burberry, men også for at være en vigtig drivkraft i Londons tilbagekomst som en af verdens vigtigste modebyer. Og så tjener Burberry penge. Seneste regnskab, som er fra første kvartal, viser et driftsresultat, som stiger 17 procent, og et salg der vokser 12 procent.

Protester blandt aktionærer

Omvendingen af Burberry fra et kedeligt mormormærke (tilbage) til modens elite er der vist ikke nogen, der sætter spørgsmålstegn ved, men i maj i år overtog Christopher Bailey posten som administrerende direktør for Burberry med ansvar for linjerne Burberry Prorsum, Burberry London og Thomas Burberry, markedsføring og butiksdesign, samtidig med, at han beholdt jobbet som chefdesigner.

Og det gav ham den lønstigning, som nu udløser proteststemmer på selskabets generalforsamling. Christopher Bailey har gjort det godt, det anerkender alle, men der mangler en sammenhæng mellem hans præstationer og hans fremtidige løn, og lige nu aflønnes han ud fra den succes, han ventes at skabe i fremtiden, fremførte en investor over for The Guardian fredag.