Branding skal gøre København attraktiv for udlændinge

Der ligger en stor markedsføringsopgave forude, hvis København skal være lige så tillokkende som andre europæiske storbyer, lyder det fra International House.

Amit Singh Chuauhan fra Indien blev udstationeret til Danmark ved et tilfælde. Nu har han stiftet familie, fået fast job og bosat sig på Amager. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Egentlig er Trine Marie Ingeberg optimistisk, når hun vurderer Danmarks og virksomhedernes muligheder for at tiltrække udlændinge, både højt- og lavtuddannede.

Hun er driftsleder på International House i København, som hjælper udenlandske ansatte med deres indrejseregistreringer, lige fra CPR-numre til skatteforhold. På bare et år er antallet af nye registreringer steget fra godt 4.000 til næsten 10.000.

»Vi kan mærke, at vi får flere udenlandske ansatte og studerende hertil. Jeg tror, at nogle af de initiativer og netværk, virksomhederne har etableret de senere år, begynder at virke,« siger hun.

Alligevel kan hun sagtens genkende det billede, som en rapport fra Boston Consulting Group tegner af Danmark og København som mindre populære destinationer, når udlændinge skal vælge, hvor i verden de helst vil arbejde.

Danmark sakker bagud i forhold til blandt andet Sverige og Tyskland, ligesom kun 1,6 procent vælger København. Til sammenligning vil 16 procent gerne arbejde i London, som dermed indtager en førsteplads på listen over foretrukne byer.

»Andelen af udenlandske medarbejdere her er stadig meget lavt i forhold til andre lande. Meget af det handler om branding, for jeg oplever dagligt, at udlændinge er begejstrede, når de først er her. Vi må bare erkende, at Stockholm for eksempel har været klart bedre til at brande sig selv som hovedstaden i Skandinavien. I København har vi ikke rigtig haft nogen sammenhængende strategi,« siger Trine Marie Ingeberg.

Den erkendelse er regionerne og kommunerne også kommet til. Det manglende kendskab til København og Danmark påvirker nemlig ikke kun virksomheder, der skal tiltrække medarbejdere, men også målet om at få flere internationale investorer til at lægge deres penge her.

I august mødtes 100 politikere og kommunaldirektør fra Sjælland, som derfor vil lancere et fælles brand for hele regionen under navnet »Copenhagen« og etablere en fælles portal for udenlandske investorer.

Derudover har kommunerne fået lavet et partnerskab, så International House fremover kan behandle sagerne fra udlændinge i andre kommuner for at lette sagsbehandlingen.

»Det betyder, at vi kan hjælpe kommunerne med at behandle udlændingenes papirer langt hurtigere. De helt små kommuner, som kun har et par internationale borgere om året, kan få ordnet det hurtigere,« siger Trine Marie Ingeberg.