Børsnotering er næste skridt for Skype

Den hurtigt voksende telefontjenesten er eksempel på en ny type virksomhed, der tjener penge på et forholdsvis lille antal kunder i et stort marked.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er det ikke en svensk vodka?" lød det fra en mine amerikanske venner, da jeg en gang i midten af nullerne fortalte hende om Skype. Nej, Skype er en telefontjeneste, hvor tilmeldte brugere kan ringe gratis til hinanden. Et erhvervseventyr, der startede i 2003, og som forleden tog hul på endnu et kapitel ved at forberede en børsnotering på Nasdaq. Historien om Skype er ikke kun interessant på grund af de skandinaviske aner, men i høj grad også, fordi vi her har et godt eksempel på en ny type virksomhed og forretningsmodel i internetøkonomien. Bedste brugerflade: Skype blev startet i 2003 af danske Janus Friis og svenske Niklas Zennström. Ved hjælp af såkaldt Voip (Voice over ip) tilbød tjenesten telefonsamtaler over internettet over hele kloden. Vel at mærke gratis, forudsat begge brugere var tilmeldt Skype. Det skandinaviske projekt var ikke den eneste Voip-tjeneste på markedet, men Skype tilbød den bedste brugerflade, hvilket som så ofte før i teknologihistorien gjorde udfaldet. Godt to år senere blev Skype solgt til eBay for svimlende 2,6 milliarder dollar, og de skandinaviske iværksættere blev forgyldt. I dag ejes Skype af kapitalfonden Silver Lake, der tæller nogle af de mest erfarne venturekapitalister i Silicon Valley. Uagtet ejerskab er Skype vokset støt gennem årene og er i dag verdens største operatør inden for internationale samtaler. Men hvad med pengene? Som så meget andet på nettet er Skype som udgangspunkt gratis, men tjenesten har alligevel en omsætning, der nærmer sig milliarden i dollar. Skypes forretningsmodel kaldes "Freemium", hvor man tjener pengene på den brøkdel af kunderne, som køber ekstra services som for eksempel opkald uden for Skype-netværket. En sådan model kræver en meget stor volumen, og det har Skype med over en halv milliard brugere på verdensplan. Det er kun mellem 1 og 2 procent af brugerne, der bliver betalende kunder, men det er altså nok til at generere både omsætning og overskud. I første halvår af 2010 omsatte Skype for 406 millioner dollar og tjente 13 millioner af slagsen. Fildeling: Modellen kræver også ekstremt lave enhedsomkostninger. Det opnår Skype takket være den underliggende teknologi, som kommer fra et eksotisk hjørne af tech-universet. Teknologien bygger nemlig på fildeling, en metode der ofte sættes i forbindelse med piratkopiering af musik og film. Men i Skype-sammenhæng har fildeling bevæget sig uden for den juridiske gråzone og leverer et hypereffektivt netvæk til relativt få penge. Næste station i Skypes udvikling bliver nye platforme. Tjenesten er i fuld gang med at indfinde sig på et stigende antal mobiltelefoner, hvorved brugeren altså får et gratis alternativ til de almindelige telefontakster. Senest har man også givet sig i kast med tv-platformen, hvor producenter som Samsung og Panasonic leverer fladskærme med en indbygget Skype-applikation. Børsnoteringen vil give Skype ekstra kapital til at konkurrere endnu hårdere med den etablerede televerden.

Læs Berlingske Nyhedsmagasin fredag 27. august.