Boeing løser problemet med stewardessernes hadeknap

Aha-oplevelser i forbindelse med designet af 787 Dreamliner betyder, at der bliver rykket rundt på kabineudstyret i andre af Boeings fly. Det skal bl.a. spare stewardesser for at gå forgæves ture.

Her ses en stewardesse fra Air Berlin med den nye mirakelknap, der skal spare hende for unødige gåture. Fold sammen
Læs mere
Foto: PASCAL ROSSIGNOL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ding. Ups. Når servicedioderne allerede bliver tændt, mens flyet triller ud til takeoff, er det ikke altid fordi, passagererne er desperate efter peanuts og drinks. Ofte handler det om, at passagererne simpelthen har trykket på den forkerte knap.

Det er i hvert fald den erfaring Boeing har gjort sig i forbindelse med produktionen af 787 Dreamliner-satsningen. Problemet er simpelthen, at distræte passagerer tager fejl af knappen, der tænder læselampen, og knappen, der tilkalder kabinepersonalet, skriver nyhedsbureauet Reuters.

De erfaringer kommer nu både passagerer i Boeings bedst sælgende fly, 737, og den nye superjumbo 747-8, til gode. Her har Boeing valgt at flytte serviceknappen og give den et nyt design og farve, så den er klart adskilt fra læselampeknappen.

Og der er noget, der tyder på, at ændringen bliver godt modtaget. I hvert fald kan Boeing melde om, at 83 procent af ordrerne på 737-fly inkluderer det opdaterede kabineudstyr.

Dermed håber Boeing, at selskabet kan spare kabinepersonalet for utallige gåture, hvis eneste formål er at slukke servicedioden.

Det lyder måske ikke af meget, men problemet er mærkbart – specielt når man har trætte fødder, forklarer Tim Techt, der er pilot hos Air Berlin, der er det første selskab der modtager de opdaterede 737-fly.

”På hver eneste tur er der nogen, der trykker på den forkerte knap. Det er faktisk et problem for kabinepersonalet,” siger han ifølge Reuters.

Det er et omfattende analysearbejde, der har ført til redesignet af interiøret i Boeings fly. Blake Emmery fra selskabets udviklingsafdeling erkender dog, at serviceknappen nok er en af de ændringer, som man kunne have set på tidligere. Det har ikke været tilfældet, men han er glad for, at det nu er sket.

”Jeg kan ikke andet end at give folk ret i, at man nok godt kunne være kommet frem til den samme konklusion uden en stor brugerundersøgelse,” siger han.

Knapforvirringen er til tider til debat på internetforaer. Se en af de illustrerede her.