Bliv en vindervirksomhed i år 2020

Evnen til åbent samarbejde på tværs af virksomheder, grænser og kulturer. Det bliver nøglen til succes for fremtidens topledere. De virksomheder, der først erkender, at de ikke længere kan det hele selv, bliver vinderne, vurderer Deutsche Bank i en rapport, der bl.a. indeholder otte tip til, hvordan virksomheden forbereder sig til fremtiden.

Velkommen til fremtiden, som forskerne i Deutsche Bank Research tror, den vil se ud i Europa i 2020. Virksomhederne vil skulle arbejde i, hvad Deutsche Bank kalder ”Projektøkonomien”. Som del af et flerårigt projekt har den europæiske gigant netop udsendt rapporten ”Expedition Deutschland”, der ikke mindst handler om, hvilke vilkår og hvilke krav tyske og europæiske virksomheder vil møde i 2020. For mange danske virksomhedsledere kan rapporten fungere som djævelens advokat i strategi-diskussionen.

Otte råd om Projektøkonomi
Som en del af rapporten giver Deutsche Bank europæiske virksomheder otte råd om, hvordan de skal forberede sig til Projektøkonomien. Her er de i kort udgave:

1. Bedre analyser: Virksomheder bør øve sig på at spille på en bred palet af samarbejdsmuligheder, og analysere faldgruber og muligheder i forskellige samarbejdsformer.

2. Mindre kontrol: Lederne kan forberede sig på at definere, hvilken rolle virksomheden skal have i forskellige former for samarbejde.

3. Åben innovation: Virksomheder kan også overveje, hvordan de vil åbne deres innovationsprocesser for partnere og kunder.

4. Åben dialog: Virksomhederne kan overveje, hvordan de vil skabe bedre kommunikation med de nye forbruger-fællesskaber, som ifølge Deutsche Bank i fremtiden vil blomstre på nettet eller mobiltelefon-platforme.

5. Flere målinger: Kun ved værdiansættelse af firmaets ressourcer, kan de fordeles optimalt, og kun derved kan der præsenteres et realistisk billede af virksomheden over for omverdenen.

6. Livslang læring: Det er nødvendigt at tilbyde mere uddannelse til de ansatte, hvis den enkelte ansatte skal blive i stand til at møde skiftende krav til kvalifikationer samt stigende behov for samarbejde og specialisering.

7. Nye standarder: Virksomhederne bør deltage i udviklingen af nye standarder. Da projektpartnerne ofte vil skifte, bliver det afgørende, at de kan arbejde ud fra fælles forudsætninger.

8. Nye finansieringskilder: Både mennesker og virksomheder skal øve sig på at præsentere sig selv på en ny måde for at få adgang til nye finansieringskilder.

Læs om virksomheden år 2020 i Berlingske Nyhedsmagasin fredag

Læs mere på bny.dk