Blik for detaljen, næse for vin

Le Sommelier. Jesper Boelskifte er sommelier helt ind i sjælen.

Jesper Boelskifte uden for Le Sommelier i Bredgade. Han er en af de tre ejere og stiftere af moderselskabet Copenhagen Concepts, der omfatter både Le Sommelier, Mash og Umami. Foto: Jonas Fogh Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som stor teenager rejste Jesper Boelskifte til Toscana for at bo og arbejde på et vinslot. Det ophold lagde grunden til den kærlighed til vinen, der siden har dannet rammen om hans karriere.

Siden har vinguruen formået at koble sin entusiasme for drikkevarerne med sin udprægede sans for forretning.

I dag står 43-årige Jesper Boelskifte, som direktør og medejer af Copenhagen Concepts, i spidsen for 400 medarbejdere, otte restauranter og en virksomhed, der er godt i gang med at etablere sig i udlandet.

Jesper Boelskifte vandt, efter at have udbygget sin tjeneruddannelse med en overbygning som sommelier, sit første mesterskab i fransk vin som 25-årig, og siden har han vundet stort set alt, der er at vinde inden for vin, både i Danmark og internationalt.

Med sparepenge, slid og deres private vinopsparing åbnede han for snart 17 år siden Le Sommelier sammen med vennen og vintjener-kollegaen Erik Gemal. De savnede et spisested, hvor vinen var i fokus, og valgte at bruge deres faglige ballast på at skabe et sådant.


Senere er forretningen blevet udvidet, først med den japansk-franske fusionsrestaurant Umami, og senere med luksus-steakhuset Mash.

I 2012 åbnede Mash i London, og nu er det planen, at Le Sommelier også skal tænke i internationale baner.

Udlandet har flere gange trukket i Jesper Boelskifte. Han har blandt andet været chef for tre køkkener i Kina, og han har åbnet restaurant i London. Nu har han planer om at indtage større dele af Europa.

Som navnet indikerer, er Copenhagen Concepts’ restauranter en del af den konceptbølge, der har skyllet ind over København de seneste år og medbragt spisekoncepter som Madklubben, Kiin Kiin og Cofoco.

Jesper Boelskifte er ikke bange for at tjene penge, heller ikke selv om han arbejder i en branche, han selv betegner som idealistisk. Han ser ingen modsætning mellem at tjene penge og have hjertet med.

Kollegaer, der har fulgt hans karriere, beskriver ham da også som en »rigtig konceptdreng«, men en af dem, der har løftet den københavnske restaurationsbranche med sine ideer.

Han bliver betegnet som en entusiastisk ildsjæl, der på beundringsværdig vis formår at kombinere kommerciel tankegang med kvalitet.

Samtidig bliver det fremhævet, hvordan han med sit fokus på gode råvarer har været med til at skubbe til både de danske fødevareproducenter og kollegaerne i branchen. Blandt andet fordi han gennem årene har været med til at uddanne størstedelen af landets mest betydningsfulde vintjenere.

Måske bliver det en af dem, der om 20 år sidder som direktøren for det hele.