Beliggenhed, beliggenhed og ...

De hedder Foursquare, Gowalla og Brightkite – og de er førende inden for lokationsbaserede tjenester.

Sten Løck Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Princippet er simpelt. Ved at bruge signaler fra mobilmaster eller den endnu mere effektive GPS-teknologi kan man fastslå en mobiltelefons placering med stor nøjagtighed. Og f.eks. butikker eller restauranter vil betale gode penge for at komme i kontakt med en potentiel kunde, der befinder sig lige i nærheden. Men brugeren skal selvfølgelig have et incitament til at oplyse, hvor han befinder sig. Og her kommer tjenester som Foursquare ind i billedet med en blanding af sociale netværk og spil. Sådan fungerer det: Brugeren checker ind ved ankomst til en "lokation", det vil sige sender en statusopdatering til det sociale netværk. Den mest åbenlyse brug er selvsagt at finde frem til venner eller venners venner i nærheden, men dertil kommer spil-elementet, hvor man kan optjene point ved at være en flittig Foursquare-bruger. Spillet involverer forskellige former for udmærkelser, hvor man endda kan ende med, at blive udnævnt til "borgmester" for et givent område. Pengene kommer fra det stigende antal virksomheder, Foursquare indgår aftale med. Virksomhederne bliver en del af netværket, og brugerne kan tjene point ved at checke ind hos virksomhederne, f.eks. en restaurant eller en biograf, hvorefter man modtager specialtilbud, oplysninger om ledige pladser og lignende. Lyder det (for) eksotisk og poppet? Måske, men det sagde man også om sms, Facebook og Twitter. Facebook med på bølgen: I disse måneder kaster internetvirksomheder sig over lokationsbaserede tjenester for at få en del af kagen. Ud over nye virksomheder som Foursquare er etablerede spillere som Facebook godt i gang med at udvikle deres egen model. Internettet leder fortsat efter trylleformlen, hvormed man kan skovle penge ind. De traditionelle bannerannoncer er ikke nogen guldgrube, og søgemarkedet sidder Google på. Med lokationsbaserede tjenester kan man tilbyde annoncørerne ny relevans i form af en potentiel kunde, der allerede er tæt på butikken. Jo flere oplysninger, brugeren er villig til at offentliggøre, ikke kun om lokation, men også om kontakter og præferencer inden for f.eks. musik, film og mad, jo mere målrettet kan virksomhederne henvende sig. Og derved er vi også nået frem til det problematiske i denne model. Hvor mange private oplysninger er den enkelte bruger villig til at offentliggøre for at være med i netværket og for at få de skræddersyede tilbud? Fornuften dikterer mådehold med personlige oplysninger, men realiteterne fortæller en anden historie. Ikke mindst hos de yngre målgrupper, som gladeligt deler ud af alskens informationer. Måske kommer der på et tidspunkt et opgør med denne offentlighedsfilosofi, men lige nu står lokationsbaserede tjenester foran det store gennembrud. n redaktion@bny.dk