»Begge sider skal være forberedt«

Der skal være en klar afstemning af forventningerne, og den nye medarbejder skal kende sit ansvar og vide, hvad der bliver forventet, lyder det fra Caroline Birk Bahrenscheer. Hun begyndte 1. august sidste år som PR- og kommunikationschef hos Stelton.

Caroline Birk Bahrenscheer har oplevet, at det er gået galt, når det ikke er afklaret, hvad den nye medarbejder konkret skal sidde med. Foto: Ólafur Steinar Gestsson Fold sammen
Læs mere

Både arbejdsgiveren og medarbejderen skal være helt klar, når en ny kollega skal starte på jobbet. Ellers er faren for, at det går galt alt for stor. Sådan lyder det fra Caroline Birk Bahrenscheer.

Hun er uddannet designteknolog fra Københavns Erhvervsakademi. Hun har været uddannet i fem år og begyndte 1. august sidste år som PR- og kommunikationschef hos Stelton, der er kendt for deres klassiske EM77-termokande og Cylinda-line serien.

Caroline Birk Bahrenscheer har indtil videre haft fire jobskift i karrieren, og hun er ikke i tvivl om, hvad der skal til for, at det kommer til at gå godt, når en ny medarbejder møder op i virksomheden.

»Min erfaring er, at begge sider skal være godt forberedt. Både den som skal starte i jobbet, men også den, der udbyder jobbet. For ansøgeren handler det om at stille de meget kritiske spørgsmål, når man er inde til samtalen. Man skal forsøge at få afklaret, om det er det rigtige for en at arbejde i den pågældende virksomhed,« siger Caroline Birk Bahrenscheer

Krav inden start

Hun fremhæver, at hun har oplevet, at det er gået galt, når det ikke er afklaret, hvad den nye medarbejder konkret skal sidde med.

»Hvis man ikke har det afklaret helt fra start, hvad den enkelte skal have ansvaret for, kan det godt blive meget rodet. Der skal være en klar afstemning af forventningerne. Hvad har den enkelte medarbejder ansvaret for, og hvilke resultater forventes der,« siger Caroline Birk Bahrenscheer, der understreger, at når hun har været flere steder undervejs i hendes karriere, skyldes det ikke kun dårlige erfaringer med de såkaldte onboardingforløb. Men hun fremhæver, at de steder hvor hun har fået ordentlig information, inden hun startede, har det fungeret bedst.

»Jeg har været ude for, at før jeg startede et sted, fik jeg efter underskrift af ansættelseskontrakten tilsendt materiale om selve virksomheden og dens historie samt en personalehåndbog. Det skulle læses igennem inden første arbejdsdag. Det er godt, at der bliver stillet nogle krav til en, inden man starter. Det viser, at man bliver taget seriøst,« siger Caroline Birk Bahrenscheer.