Asien udløser nyt luksuseventyr

Asiatiske forbrugere har sendt det globale salg af luksusvarer tilbage på 2007-niveau, men fremgangen går uden om de danske luksusproducenter. En undtagelse er Kopenhagen Fur, der høster frugterne af en vedholdende indsats på det kinesiske marked.

Model i pels fra Birger Christensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ny rapport fra den internationale konsulentvirksomhed Bain & Co., lavet i samarbejde med de italienske luksusproducenters brancheorganisation Altagamma viser, at det globale salg af luksusvarer står til at stige 10 procent i 2010.

Dermed er nedgangen, der satte ind med finanskrisen og betød et salgsdyk på 8 procent i 2009, opvejet, og med et anslået samlet salg på 168 mia. euro i 2010 nærmer luksusindustrien sig ligefrem sit hidtidige højdepunkt fra 2007. Rapporten spår desuden, at luksussalget vil fortsætte væksten med en salgsfremgang på op mod 5 procent i 2011, og salget af dyre biler, modetøj og accessories har dermed vist sig at være overraskende upåvirket af krisen.

Overraskende, da luksus blev spået som en af krisens helt store tabere. Stigende arbejdsløshed og økonomisk usikkerhed står dårligt til at give 30.000 kr. for en Bottega Veneta-taske eller tre månedslønninger for et armbånd fra Tiffany & Co. Og da moden desuden dikterede en anti-luksus-trend som modreaktion på den grådighed, der havde forårsaget krisen, så det skidt ud for luksusproducenterne.

Men nu er kunderne altså tilbage. Omsætningen i luksuskonglomeratet Louis Vuitton Möet Henessy steg 53 procent i første kvartal i år. Og det franske modehus Hermès – kendt for at producere en af verdens dyreste accessories, Birkin-tasken, der i sin mest overdådige udgave koster
1 mio. kr. – kom ud af første halvår med en omsætningsstigning på 55,2 procent.

Kineserne vil have luksus

Den primære forklaring på luksusbranchens hurtige comeback ligger østpå. Nærmere betegnet i Kina.

De kinesiske forbrugere får stadig mere købekraft og viser det gerne på traditionel europæisk vis – med dyre biler, dyr beklædning og masser af dyrt tilbehør. Det kinesiske forbrug af luksusvarer anslås ifølge rapporten fra Bain & Co. at lande på 9,2 mia. euro i år, hvilket er en stigning på 30 procent. Konsulentvirksomheden venter desuden, at væksten fortsætter og spår derfor, at Kina inden for de næste fem år vil være verdens tredjestørste luksusmarked, kun overgået af USA og Japan.

Med de imponerende vækstrater er det kinesiske marked dog ikke kun en vækstmulighed. Det bliver også en nødvendighed. En erkendelse, som administrerende direktør Torben Nielsen fra Kopenhagen Fur kom frem til for længe siden. Virksomheden etablerede sig allerede i 1995 i Kina uden dog at sælge noget synderligt de første mange år.

Se billederne af dansk luksus pelsværk her.

"I starten var vi der stort set kun for at reklamere. Vi markedsførte os som det ypperste luksus, man kunne komme i nærheden af og slog meget på, at en pels fra Kopenhagen Fur er et tegn på succes. Og det høster vi frugterne af i dag," siger Torben Nielsen.

Han henviser til, at Kopenhagen Fur i dag er kinesernes foretrukne pelsproducent, og at minkskind derfor udgør næsten en tredjedel af den samlede danske vareeksport til Kina.

"Der er et kæmpe potentiale i det kinesiske marked, blandt andet fordi de har en anden tilgang til luksus. Derude skal man absolut vise det, hvis man kommer til penge, og en europæisk pels eller taske viser virkelig, at man er kravlet op ad statusstigen."

Læs hele artiklen i Berlingske Nyhedsmagasin 10. december.